Riaditeľ výskumnej agentúry Terno Ľubomír Drahovský pripúšťa, že obchody v okolí Lidlu zaznamenali zníženie tržieb. Pokles príjmov sa týka najmä základných potravín, kde tento diskont ponúka síce úzky sortiment, ale za nízke ceny. Najviac sa nemecký reťazec presadil vo výbere, v cenách a kvalite ovocia a zeleniny. "Príchod Lidlu však nepostihol obchodníkov na vidieku, pretože Slovensko je členitá krajina a ľudia na dedinách nie sú dostatočne mobilní," dodáva Drahovský.
Aj predseda Predstavenstva Coop Jednoty Adrián Ďurček potvrdil, že za posledné dva mesiace im tržby z predaja klesli. Predavačka supermarketu Terno v Bratislave-Petržalke, patriaceho pod Coop Jednotu, ktorý stojí oproti nemeckému konkurentovi, prezradila, že po príchode Lidlu im v priebehu dvoch mesiacov dosť zákazníkov ubudlo. Podobne odpovedali aj menší nezávislí obchodníci z okolia.
"Na robenie nejakých záverov je ešte príliš skoro. Keď sa pozrieme na Českú republiku, aj tam príchod Lidlu spôsobil pokles tržieb takmer všetkým obchodníkom," vysvetľuje Ďurček s tým, že po roku sa zákazníci vrátili späť, keďže kvalita s cenou sa nemôžu rozdeliť. "My nechceme súťažiť cenami, ale produktmi," zdôrazňuje. Drahovský si však myslí, že návrat zákazníkov bude trvať dlhšie. Odhaduje to na dva až tri roky. Podľa neho je to dané tým, že v diskonte nemá Lidl v podstate konkurenciu, keďže Kaufland patrí do tejto firemnej skupiny, a na druhej strane kúpyschopnosť Slovákov je nižšia ako u Čechov. Lidl teraz ťaží z nižších cien, no neskôr sa môže ukázať ako hendikep, že má príliš úzky sortiment.
Tvrdenia o návrate zákazníkov do pôvodných obchodov v Česku hovorkyňa Lidlu Jana Jaburková odmieta. Ako povedala, podľa prieskumov firiem Incoma a GFK v prvom polroku Lidl skončil v návštevnosti na treťom mieste medzi diskontmi. Podľa Jaburkovej aj doterajších tridsať obchodov na Slovensku zatiaľ funguje k úplnej spokojnosti vedenia nemeckej spoločnosti.
Pravdepodobne aj Tesco začína strácať svoj trhový podiel, hoci jeho hovorkyňa Oľga Hrnčiarová priamo neodpovedala na otázku HN, či zaznamenali pokles tržieb. Dôkazom toho, že spoločnosť sa cíti ohrozovaná, môže byť aj najnovšia akcia, ktorá garantuje zákazníkom najnižšie ceny päťdesiatich najobľúbenejších výrobkov. Ide o tovary každodennej spotreby, ako napríklad mlieko a mliečne výrobky, vybrané druhy salám, ovocia a zeleniny. Celkové náklady na túto akciu predstavujú takmer 1,4 miliardy korún.
Carrefour príchod Lidlu zatiaľ nijakým spôsobom nepocítil. "Je to preto, že ani na Slovensku, ani v Česku v podstate nestoja naše hypermarkety v blízkosti Lidlu. Takže ho vlastne nepovažujeme za priameho konkurenta," vysvetľuje hovorkyňa spoločnosti Jana Havlíčková.
StoryEditor
Lidl je väčšia konkurencia než obchodníci čakali
Viacerí obchodníci už pocítili príchod nemeckého Lidlu, ktorého obchodná politika je založená na nízkych cenách. Ich predchádzajúce vyhlásenia, že nepovažujú Lidl za konkurenta, sa vo viacerých prípadoch nepotvrdili.

