Za čias Sovietskeho zväzu miestna letecká preprava desila ľudí nebezpečne hrkotajúcimi lietadlami, tak i "vrčiacimi" letuškami a zúfalou stravou. Po páde ZSSR sa však letecké spoločnosti do veľkej miery zmodernizovali a zbavili sa nepopulárneho imidžu. Najväčšie zmeny podľa BBC zaznamenala hlavná letecká spoločnosť v Rusku -- Aeroflot, ktorá okrem nákupu nových lietadiel a zmeny ich vzhľadu skvalitnila aj služby pre cestujúcich. Už pred rokmi zakázala fajčenie na palube, neskôr rozšírila ponuku jedál, letušky dostali nové, modernejšie uniformy a s nimi aj príkaz prívetivého správania sa k pasažierom. Podobné kroky prijal aj najväčší konkurent Aeroflotu, spoločnosť Sibir, ktorá vznikla zo sibírskej pobočky Aeroflotu sídliacej v Novosibirsku. Sibir, podobne ako Aeroflot, využila služby západných poradenských spoločností a po zvýšení ziskov vďaka vysokému záujmu cestujúcich (za 1. polrok ich počet vzrástol o 25 percent pri priemernom raste počtu cestujúcich na ruských linkách o 15 percent) tiež plánovala zmeniť dizajn svojich lietadiel.
Ako však uviedli ruské The Moscow Times, všetky investície do zlepšenia imidžu a nových služieb môžu vyjsť nazmar po najnovšej sérii teroristických útokov. Sibir stratila pri minulotýždňových útokoch čečenských teroristov na ruské lietadlá jeden zo svojich strojov. Pre firmu je to pritom už druhá tragédia. Pred tromi rokmi zostrelili Ukrajinci počas cvičných manévrov jej lietadlo so 78 ľuďmi na palube. Zatiaľ čo v prípade ukrajinskej rakety išlo o krutý omyl, v prípade teroristických útokov sa ruské spoločnosti budú musieť pripraviť na ich možné pokračovanie. Aerolínie sa s najväčšou pravdepodobnosťou nevyhnú ďalším nákladom.
Náklady na splnenie prísnych bezpečnostných opatrení, ktoré boli stanovené pre všetky letecké spoločnosti na svete po 11. septembri 2001, dosahujú aj pre najbohatšie aerolínie sveta stovky miliónov dolárov navyše. Tie sú však schopné vyčleniť peniaze na túto oblasť. Britská spoločnosť British Airways nemá problém uvoľniť 1,5 mil. dolárov len na zaškolenie personálu ročne, zatiaľ čo pre mnohé ruské spoločnosti, ktoré zďaleka nedosahujú zisky British Airways, je takáto položka nemysliteľná.
Analytici však predpokladajú, že veľké firmy ako Aeroflot, prípadne zopár ďalších, náklady zvládnu. Najmä Aeroflot by nemal mať problém. Jeho čistý zisk v prvom polroku vzrástol na 83,6 mil. USD oproti 38 mil. USD v 1. polroku 2003. Horšie to budú mať malé regionálne spoločnosti, ktoré majú pár lietadiel a, navyše, sú pod tlakom regionálnych úradov, aby lietali ďalej napriek nedostatočným príjmom. Jediným riešením pre ne sú potom úspory v oblasti opráv a bezpečnosti. Rovnaké problémy budú mať aj letiská. Podľa analytika pre letectvo v Moskve Paula Duffyho bude musieť 25 ruských letísk investovať do zvýšenia bezpečnosti po minulotýždňových útokoch na ruské lietadlá ďalších asi 30 miliónov dolárov.
StoryEditor