StoryEditor

Luxusný tovar zvyšuje obrat obchodov

01.11.2004, 23:00

Známy berlínsky obchodný dom Kadewe od septembra tohto roku opätovne skúma možnosť návratu do segmentu predaja luxusného tovaru. Jeho prízemie ovládli exkluzívne značky ako Louis Vuitton, Dior či Chanel, aby sa týmto spôsobom pokúsili zachrániť hlavnú oblasť činnosti krachujúceho obchodno-zásielkového koncernu KarstadtQuelle pred klesajúcim obratom a neistou budúcnosťou.
Podnety pre nový koncept prichádzajú zo zahraničia, kde o kríze obchodných domov nemôže byť ani reči. Napríklad vo Francúzsku sa obrat vedúcej spoločnosti na trhu -- Galeries Lafayette -- za prvých deväť mesiacov roka zvýšil o 4,1 percenta. Podobný trend vykazuje aj Printemps, ktorý sa už približne rok intenzívnejšie zameriava na kozmetiku a dámsku módu. O rastúci obrat parížskych obchodných domov sa stará pritom nielen domáca klientela, ale aj turisti z Japonska a Číny, ktorí už istý čas patria medzi cieľovú skupinu zákazníkov.
Christian Devismes z investičnej banky Natexis Bleichroeder sa nazdáva, že francúzski manažéri si svoje povinnosti plnia jednoducho lepšie než ich kolegovia v Nemecku. "Vypláca sa im najmä to, že neváhali investovať do renovácie predajných priestorov a informačných systémov, čo im umožňuje pružnejšie reagovať na trendy zákazníckeho dopytu," znie jeho názor. Výsledkom tejto stratégie je, že na konci sezóny nemusia vypredávať také množstvo tovaru so zníženými cenami.
Podobne sa obchodné domy potešiteľne rozvíjajú aj v Španielsku. Obratom vo výške 9,9 miliardy eur sa koncern El Corte Inglés vypracoval dokonca na prvé miesto v celej Európe. Minulý rok ohlásil zisk vo výške 358 miliónov eur, čo je suma, o ktorej môžu trebárs nemecké reťazce Karstadt či Kaufhof len snívať. Dobré hospodárske výsledky riaditeľovi koncernu Isidorovi Alvarezovi umožňujú, aby rozvoj spoločnosti financoval výhradne z vlastných zdrojov, a teda bez bankových úverov. Taktika je jednoduchá -- čo nefunguje, odstrániť a konkurenciu, ktorá obťažuje, zase zhltnúť. Španieli tak vykazujú zisk v každej zo sledovaných línií, dokonca aj pri predaji on-line. Ťažia zo skutočnosti, že zákazníci sú v súčasnosti ochotní bez váhania platiť aj za drahší tovar, El Corte Inglés má ceny vyššie neraz aj o dvadsať percent.
Ostatne, predaj luxusného tovaru preslávil aj britské obchodné domy. Kapitolou samou osebe je londýnsky Harrods vo štvrti Knightsbridge. Sedem poschodí predajných plôch, 20 reštaurácií a barov, 300 oddelení hovorí samo za seba. Tento chrám konzumu sa v súčasnosti predáva už sám, veď patrí k najznámejším londýnskym atrakciám, ako sú napr. Tower Bridge či múzeum voskových figurín madame Tussaudovej. Vznikol v roku 1849 ako predajňa potravín a teraz sem prichádza každý deň 35-tisíc návštevníkov. V prípade zaujímavých akcií to však býva aj desaťkrát toľko. Jeho majiteľ Mohamed Al Faeyd vykázal vlani 20 miliónov libier zisku pred zdanením, pričom obrat vzrástol o 11 miliónov libier na celkových 472,5 milióna libier.
Na rozdiel od tejto preslávenej značky sa konkurent Selfridges zameriava skôr na mládež. Boduje predovšetkým zľavami v rôznych akciách a predaj sa snaží spájať so zábavou. Najsilnejšou značkou na trhu zatiaľ zostáva Debenham. Aby sa vyhol možnej recesii na britskom trhu, stavia na zahraničie, kde má už 15 pobočiek. Zatiaľ posledná pribudla v indonézskej Jakarte. I Debenham vlani zvýšil obrat, a to o deväť percent na 2,8 miliardy libier.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
02. máj 2024 08:25