StoryEditor

Priveľa neistoty komplikuje prognózy pre letectvo

08.06.2004, 00:00
Medzinárodná asociácia leteckej dopravy (IATA), ktorá dnes ukončila svoje 60. valné zhromaždenie v Singapure, vo svojej výročnej správe uvádza, že letecké spoločnosti sa začínajú zotavovať z jedného z najťažších období vo svojej modernej histórii. Teroristické útoky, vojna v Iraku, epidémia SARS však stále zaťažujú sektor leteckej dopravy, hoci tento vplyv bude len dočasný.
IATA upozorňuje, že cyklické zlepšenie výsledkov leteckých spoločností nie je dôvodom pre prerušenie úsilia o reštrukturalizáciu tohto sektora, najmä však v prípade pretrvávajúcich vysokých cien ropy. Cykly prichádzajú a odchádzajú, no štrukturálne problémy zostávajú. Spoločnosti preto musia naďalej hľadať pružné a solídne stratégie a znižovať náklady.

Drahá ropa ohrozuje oživenie
Letecká doprava je veľmi úzko zviazaná s hospodárskou situáciou a zotavenie svetového hospodárstva podporilo dopyt po leteckej doprave. IATA vzhľadom na ekonomický vývoj očakáva obnovenie ziskovosti tohto sektora, prvýkrát od roku 2000. Súčasne však upozorňuje, že mierne zisky sa veľmi ľahko môžu zmeniť na stratu, ak ceny ropy zostanú nad 40 dolármi za barel. Vzhľadom na relatívne úzke ziskové marže leteckých spoločností totiž vysoké ceny ropy budú znamenať zvýšenie prevádzkovaných nákladov o 2,5 až 3,5 percenta. Podľa IATA európske aerolínie síce tiež pociťujú dosah drahších palív, no ich situáciu zmierňuje silné euro.

Priveľa neistoty
IATA uvádza, že predpovedať ďalší vývoj medzinárodnej leteckej dopravy nie je ľahké. Situácia podľa správy vyžaduje dostatočne pružné podnikateľské modely a stratégie, ktoré umožnia spoločnostiam reagovať na ekonomické cykly a prípadné turbulencie.
Odborníci poukazujú aj na neistotu ohľadne trvania vysokého dopytu. Najväčší vplyv bude mať americký trh, ktorý zápasí s dôsledkami vysokých nákladov na palivá, priveľkou zadlženosťou spotrebiteľov, ktorá vznikla počas hospodárskeho rozmachu v 90. rokoch, ako aj rastúcim deficitom rozpočtu a bežného účtu.
Súčasné hospodárske oživenie v USA môže trvať niekoľko rokov, no nie je to isté. Po prezidentských voľbách môže kvôli rozpočtovým škrtom nastať spomalenie a ďalším významným faktorom môže byť zrušenie balíka daňových opatrení, čo môže zadlžených spotrebiteľov motivovať k nižším výdavkom. To pocíti celá ekonomika USA a s ňou aj letecká doprava.
Asociácia jednoznačnú príležitosť vidí v prípade spoločností, ktoré pracujú na ázijských trhoch. Aktivite v tomto regióne dominuje Čína a vďaka jej rozmachu by sa letecká doprava mala rozvíjať v každej situácii. Ak by ku koncu roka nastalo spomalenie americkej ekonomiky, pocítia to najmä vývozcovia informačných technológií do východnej Ázie. Ekonomická sila Číny a pozitívny hospodársky vývoj v Indii by však mali vykompenzovať cyklické oslabenie.

Zmeny klímy a emisie
Podľa správy do vývoja leteckej dopravy vážne zasahuje politická reakcia na zmeny klímy, najmä však v Európe. Spustenie systému obchodovania s emisiami oxidu uhličitého v roku 2005 totiž upriami pozornosť politikov na sektory, ktoré nebude systém pokrývať. IATA nesúhlasí so zavádzaním ekologických daní či poplatkov, ktoré ohrozujú finančné zdravie leteckých spoločností a pritom nemajú žiadny merateľný ekologický prínos.
Moderné lietadlá vďaka nízkej spotrebe znižujú prevádzkové náklady aerolínií a objem emisií klesá. Vzhľadom na rastúci vek lietadiel spoločnosti sú nútené obnovovať svoj letový park, no predpokladom je ich dobrá finančná situácia, ktorá by im umožnila potrebné investície. Zbytočné clá, poplatky a dane však podľa IATA odďaľujú investície do moderných a efektívnych lietadiel.

Vývoj leteckej dopravy
 

2003 *

2002

2001

2000

1999

 

Počet

Zmena (%)

(medziročná zmena v %)

Preletené kilometre (v mil.)

21 337

- 0,4

- 3,4

- 0,7

+ 5,4

+ 5,2

Počet vzletov (v tis.)

14 851

- 3,0

- 6,3

- 0,4

+ 3,0

+ 3,2

Nalietané hodiny (v tis.)

33 490

- 2,9

- 5,0

- 1,2

+ 5,2

+ 5,9

Preletené osbokilometre (v mil.)

2 704 551

- 1,1

- 0,7

- 3,9

+ 7,6

+ 5,3

Počet ton-kilometrov (v mil.)

390 172

+ 0,7

+ 1,2

- 4,3

+ 7,8

+ 5,9

* - predbežný odhad

Zdroj: IATA
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/podniky-a-trhy, menuAlias = podniky-a-trhy, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
25. december 2025 22:02