StoryEditor

Intelektuálnu bitku vyhral Adam Smith. A realitu?

15.07.2009, 00:00

Podnikateľ vstúpi do ministrovej kancelárie a vyhlási, že potrebuje pomoc. Ako sa má minister zachovať? Má pozvať podnikateľa na kávu a spýtať sa, ako mu môže vláda pomôcť? Alebo ho má vyhodiť s poukázaním na zásadu, že vláda nemá rozdávať firmám darčeky?

Táto otázka je pre politikov aj ekonómov tvrdým orieškom. Na jednej strane stoja nadšení stúpenci slobodného trhu a neoklasickí ekonómovia, ktorí vyznávajú prísne oddelenie štátu od biznisu. Úlohou vlády je podľa nich stanoviť jasné pravidlá a regulácie, a potom nechať firmy, nech plávajú alebo sa utopia samy. Verejní činitelia by si mali držať odstup od súkromných záujmov a nikdy sa im nepodkladať. Kráľom nie sú výrobcovia, ale spotrebitelia.
Tento názor odráža dlhoročnú tradíciu, ktorá siaha až k Adamovi Smithovi a dodnes hrdo existuje v učebniciach o ekonómii. Je to prevládajúce hľadisko riadenia štátu v USA, Veľkej Británii a ďalších krajinách uplatňujúcich anglo-americký model -- aj keď sa skutočná prax od týchto idealizovaných princípov často odchyľuje.
Na druhej strane stoja tí, ktorých môžeme nazývať korporativisti alebo neomerkantilisti -- ľudia, ktorí považujú prepojenosť vlády a biznisu za kľúčovú podmienku dobrého hospodárskeho výkonu a sociálnej harmónie. V tomto modeli ekonomika potrebuje štát, a ten zasa načúva podnikom a v nevyhnutných prípadoch namazáva kolesá biznisu tým, že mu poskytuje ponuky, dotácie a ďalšie náhodné zvýhodnenia. A pretože investície a tvorba pracovných miest zaisťujú hospodársku prosperitu, malo by byť cieľom vládnej politiky uspokojovanie výrobcov. Prísne pravidlá a politici iba škrtia vitalitu a podnikateľské vrstvy. Tento názor odráža ešte staršiu tradíciu, ktorá siaha až k merkantilistickej praxi sedemnásteho storočia. Merkantilisti verili v aktívnu ekonomickú rolu štátu -- v podobe podpory exportu, odradzovania importu hotových výrobkov a vytvárania obchodných monopolov, ktoré obohacovali podnikateľov aj korunu. Táto idea dodnes prežíva v počínaní ázijských vývozných superveľmocí (najmä Číny).
Intelektuálnu bitku medzi týmito dvoma modelmi kapitalizmu presvedčivo vyhral Adam Smith a jeho stúpenci. Reálne fakty nie sú však také jednoznačné. Rastoví rekordmani z uplynulých desaťročí -- Japonsko v 50. a 60. rokoch, Južná Kórea v 60. a 80. rokoch a Čína od počiatku 80. rokov -- mali bez výnimky aktivistické vlády, ktoré úzko spolupracovali s veľkými firmami. Všetky agresívne podporovali investície a export, a odrádzali import (alebo sa k nemu správali nevšímavo). Čínska snaha z posledných rokov vytvoriť ekonomiku založenú na vysokej miere úspor a veľkých obchodných prebytkov je stelesnením merkantilistického učenia.
Rovnako raný merkantilizmus si zaslúži prehodnotenie. Možno pochybovať o tom, že obrovský rozmach medzikontinentálneho obchodu v 16. a 17. storočí by bol možný bez štátnych zásahov, ako boli monopolné privilégiá. Ako uvádza skupina ekonomických historikov, obchodné siete a zisky, ktoré merkantilizmus zaistil Veľkej Británii, boli okolo polovice 18. storočia možno kľúčovým predpokladom naštartovania priemyselnej revolúcie v tejto krajine.

Tým nechcem idealizovať merkantilistickú prax, ktorej škodlivé dopady nie je ťažké uvidieť. Vlády až príliš ľahko končia v područí biznisu, čo má za následok bratríčkovanie a zvýhodňovanie spriaznených firiem namiesto hospodárskeho rastu.

A hoci sú vládne intervencie v prospech biznisu spočiatku úspešné, nakoniec prežijú vlastnú užitočnosť a stanú sa skostnatenými. Snaha o dosiahnutie obchodných prebytkov zákonite plodí konflikty s obchodnými partnermi a účinnosť merkantilistickej politiky čiastočne závisí od neprítomnosti podobnej politiky inde.

Jednostranný merkantilizmus navyše nie je zárukou úspechu. Obchodný vzťah medzi Čínou a USA sa možno zdal ako ideálne manželstvo -- manželstvo medzi realizátorom merkantilistického modelu na jednej strane a liberálneho modelu na strane druhej --, avšak pri spätnom pohľade je zrejmé, že viedol len k výbuchu. V dôsledku toho bude musieť Čína výrazne zmeniť svoju hospodársku stratégiu, na čo zatiaľ nie je pripravená.
Merkantilistické myslenie však zaisťuje politikom niektoré dôležité výhody: lepšiu spätnú väzbu v otázke obmedzení a príležitostí súkromnej ekonomickej aktivity, a schopnosť vytvárať pocit národného odhodlania v súvislosti s hospodárskymi cieľmi. V tomto smere sa liberáli majú čo učiť.

Neschopnosť vidieť výhody úzkej zviazanosti štátu a podnikov je vôbec slabým miestom moderného hospodárskeho liberalizmu. Stačí sa pozrieť, ako v USA prebiehalo a prebieha hľadanie príčin finančnej krízy. Podľa súčasného všeobecne rozšíreného názoru môžu za krízu výlučne tesné väzby medzi politikmi a finančným priemyslom, ktoré sa rozvinuli v uplynulých desaťročiach. Z pohľadu učebnicových liberálov si mal štát zachovať odstup a správať sa čisto ako platonický strážca spotrebiteľovej suverenity.

Problémom však nie je, že vláda príliš načúva Wall Streetu, ale že dostatočne nenačúvala Main Streetu, kde žijú skutoční výrobcovia a novátori. Len vďaka tomu sa mohli neodskúšané ekonomické teórie o efektívnych trhoch a samoregulácii stať náhradou zdravého rozumu, čo umožnilo hegemóniu finančných záujmov, pričom všetci ostatní vrátane vlád teraz musia zametať črepiny.


© Project Syndicate, 2009. 
www.project-syndicate.org  

Dani Rodrik, profesor politickej ekonómie na Škole štátnej správy Johna F. Kennedyho pri Harvardovej univerzite.

menuLevel = 2, menuRoute = finweb/project-syndicate, menuAlias = project-syndicate, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. december 2025 04:11