StoryEditor

Ropa prudko dražie. Majú sa Slováci pripraviť na cenový šok?

21.04.2018, 00:00
Cena ropy rastie už dlhšie obdobie a slovenskí pumpári upravujú ceny až s niekoľkotýždňovým oneskorením.

Ceny ropy dosiahli najvyššiu úroveň za tri a pol roka. Prudký nárast cien ropy potiahli najmä informácie o poklese zásob komodity v USA, ambície Saudskej Arábie dostať cenu ropy na úroveň 80 až 100 dolárov za barel a nepokoje v Sýrii.

Cenu ropy okrem toho podporujú očakávania trhov, že Spojené štáty opätovne zavedú sankcie voči Iránu. To je tretí najväčší producent v rámci Organizácie krajín vyvážajúcich ropu (OPEC), takže sankcie by mohli ešte viac zasiahnuť do dodávok komodity z Blízkeho východu.

Cena americkej ľahkej ropy WTI sa obchoduje nad hranicou 68 dolárov za barel. Severomorská ropa Brent sa dnes dostala na hodnotu 73,65 dolára za barel.

Daily FX

​Okrem toho sa v piatok konalo stretnutie predstaviteľov Organizácie krajín vyvážajúcich ropu a Ruska v saudskoarabskom meste Džidda. Dohoda o obmedzení ťažby medzi členmi OPEC a ďalšími producentmi, ktorá by mala platiť do konca tohto roka, taktiež podporuje cenu ropy.

Cena benzínu a nafty sa na slovenských čerpacích staniciach upravuje s niekoľkotýždňovým oneskorením. Zatiaľ sa na čerpacích staniciach prudký nárast ceny ropy zásadne neprejavil, ale Slovákov môže čakať cenový šok.

Analytikom sme položili tri otázky:

1. Ako pocítia zdraženie ropy motoristi?

2. Kedy dôjde k zdraženiu ceny benzínu a nafty?

3. Prečo pri zvyšovaní alebo znižovaní ceny ropy predajcovia benzínu a nafty reagujú až s niekoľkotýždňovým oneskorením?

Jakub Rosa, analytik Across Private Investments:

1. Čerpacie stanice na Slovensku reagujú na zmenu cien ropy na svetových trhoch najpomalšie v regióne strednej Európy. Ceny na našich benzínových pumpách sa odvíjajú od jedno až dvojtýždňových priemerných cien palív na rotterdamskej burze, kým v okolitých krajinách berú čerpacie stanice do úvahy denné ceny na burzách, čo im umožňuje rýchlejšie reagovať na pokles cien. Platí to však aj opačne. 

2. Nárast konečnej ceny pohonných látok na Slovensku je spravidla rýchlejší pri zvýšení vstupov ako pri ich poklese. Akonáhle začnú stúpať vstupné náklady čerpacích staníc, konečná cena rastie rýchlejšie aby v snahe zachovať stanovené marže, resp. pokryť náklady. Ceny pohonných látok však okrem cien ropy závisia aj na ostatných faktoroch ako napr. marketingová a cenová politika resp. výška daňového zaťaženia.

3. Ceny ropy na svetových trhoch aktuálne rastú v dôsledku krátkodobých faktorov akými sú obavy z narušenia ťažby v dôsledku napätia na Blízkom východe, možné obnovenie amerických sankcií voči Iránu a klesajúca ťažba ropy v krízou zmietanej Venezuele. Komoditám a teda aj rope sa všeobecne darí najmä v neskorej fáze ekonomického cyklu, kedy sa postupne vyčerpávajú voľné kapacity. Z dlhodobého hľadiska ceny ropy a teda aj ceny pohonných látok ovplyvní okrem vývoja svetovej ekonomiky najmä rovnováha dopytu a ponuky na ropnom trhu, o ktorej rozhodne výsledok súboja amerických bridlíc s OPEC-om, Ruskom a spol.

Martin Lindák, analytik IAD Investments:

1. Zdraženie pohonných hmôt pre koncových užívateľov záleží od nastavenia kontraktov ropných rafinérií, ktoré spracúvajú ropu. Napriek tomu môžeme povedať - že zdraženie ropy Brent, z ktorej sa vyrába nafta a benzín a obchodujú sa na burze v Rotterdame - ovplyvní koncových užívateľov menej než by sme predpokladali (napriek tomu, že korelácia cien medzi ropou Brent a benzínom a naftou je výrazná ), tak ako aj pri poklese cien ropy.

2. Dôvodom je na jednej strane to, že to nie je šokový rast cien ropy, keďže od začiatku roka neustále cena ropy rastie a na strane druhej je dôležitejším ukazovateľom pre pochopenie cien benzínu a nafty, samotná cenotvorba. Skoro polovicu koncovej ceny nafty a ropy tvorí spotrebná daň, ktorá ide do štátneho rozpočtu spolu s poplatkom do štátnych hmotných rezerv. Cena suroviny tvorí menej ako štvrtinu ceny. Samozrejme podiely sa mierne menia podľa toho aká je situácia na trhu a rovnako záleží či to je benzín alebo diesel. Zvyšok ceny tvoria náklady a marža predajcu spolu s DPH, ktorá je v tomto prípade 20 percent a ich podiel je približne rovnaký.

Peter Bukov, hlavný analytik TopForex:

1. Je veľmi pravdepodobné, že prevádzkovatelia čerpacích staníc si nenechajú ujsť možnosť zvýšiť ceny pohonných hmôt, pokiaľ bude ropa ďalej zdražovať.

2. Ak sa skutočne ropa priblíži k 80 dolárom za barel, môžeme sa pripraviť na zdraženie benzínu aj na Slovensku. Nárast odhadujem na 5-10 percent v strednodobom horizonte. Blíži sa aj motoristická dovolenková sezóna, čo tiež bude tlačiť ceny pohonných hmôt smerom nahor. Cena benzínu by preto mohla zdražieť už počas najbližších týždňov. 

3. Prečo cena reaguje oneskorene, sa nedá jednoznačne povedať. Svoju rolu hrajú aj aktuálne zásoby, ktoré majú čerpacie stanice a veľkoobchodníci. Okrem toho samotná komodita tvorí menej ako polovicu koncovej ceny, preto pri miernych pohyboch spracovatelia častokrát čakajú s úpravou ceny na ďalší vývoj.

Jiří Cihlář, analytik finančných trhov Next Finance:

1. Je zrejmé, že sa zdraženie cien ropy odrazí v náraste cien pohonných hmôt na českých a slovenských čerpacích staniciach. V korunovom vyjadrení to môže byť o 10 - 20 halierov za liter Naturalu 95 za týždeň. A ako tiež dobre vieme, toto zdraženie príde rýchlejšie, než dochádza ku zlacňovaniu pohonných hmôt v dôsledku poklesu cien ropy na trhoch. 

2. Zdražovanie sa prejaví v priebehu niekoľkých dní. Na druhej strane by nemalo ísť o drastický nárast cien, nebude potrebné sa predzásobovať a tankovať do kanistrov. Do cien pohonných hmôt sa premietajú aj ďalšie vplyvy ako zdanenie alebo kurzy mien.

3. Hovorí sa o tom, že je potrebné dopredať zásoby nakúpené za vyššie ceny ropy. Je ale tiež pravdou, že čerpacie stanice často využívajú priaznivého vývoja a svoje marže znižujú pomaly. Nakoniec ich na to ale dotlačí konkurenčný tlak.

Kamil Boros, analytik X-Trade Brokers:

1. Očakávame, že sa to prejaví v raste cien benzínu aj dieslu zvýšením cien o dva až tri centy.

2. Aktuálny rast cien ropy a palív na trhoch sa bude premietať do cien palív u nás postupne, malo by to trvať ešte dva až tri týždne.

3. Dôvody sú dva. Po prvé, hlavný distribútor u nás priemeruje ceny palív za dlhšie obdobie, čím jednak vyhladzuje výkyvy v cenách palív v Antwerpách/Rotterdame, a to spôsobuje aj pomalší rast aj pokles cien ako na trhoch. Druhý dôvod je ten, že u nás mení distribútor ceny raz týždenne (to nie je pravidlo, v niektorých krajinách sa dokonca menia aj denne), čo môže tiež spôsobiť určité oneskorenie.

01 - Modified: 2024-10-14 08:25:06 - Feat.: - Title: Ceny ropy v pondelok ráno klesli pre nejasnosti ohľadom plánov na ekonomické stimuly Pekingu 02 - Modified: 2024-10-12 21:02:11 - Feat.: - Title: Florida sa len pomaly spamätáva z ničivého hurikánu, obyvatelia čakali v radoch na pohonné hmoty 03 - Modified: 2024-10-10 06:19:25 - Feat.: - Title: Ceny ropy vo štvrtok ráno vzrástli, podporilo ich zvýšenie dopytu na Floride 04 - Modified: 2024-10-08 16:06:58 - Feat.: - Title: Ceny ropy prudko klesli pre obavy o dopyt v Číne 05 - Modified: 2024-10-08 07:15:18 - Feat.: - Title: Ceny ropy v utorok ráno klesli. Obchodníci vyberali zisky po pondelkovom náraste
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/tema-tyzdna, menuAlias = tema-tyzdna, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
14. október 2024 15:23