Závod firmy Mondeléz v hlavnom meste pozná každý nielen pre špecifickú vôňu, ale aj pre storočnú tradíciu. No ani silné postavenie na trhu nie je zárukou bezproblémového fungovania. Starosti robí továrni aj nedostatok zamestnancov.
Podnikateľský sektor zažíva na Slovensku turbulentné obdobie. Ako sa u nás podniká takejto nadnárodnej spoločnosti?
Naša spoločnosť má na Slovensku veľmi jednoznačné zameranie. Vyrábame tu čokoládu a čokoládové špeciality, časť z nich tu tiež predávame. V našom portfóliu sú však takisto sušienky a oblátky, predovšetkým ide o zavedené lokálne značky, ktoré poznajú generácie Slovákov. Uvádzame však na trh i nové značky s globálnym významom, napríklad sušienky Oreo. Trh s rýchloobrátkovým tovarom je veľmi dynamický, čo pre Slovensko, samozrejme, nie je nijako unikátne. Musíme sa vytrvalo prispôsobovať a hľadať nové cesty, ako spotrebiteľa našich cukroviniek zaujať. Z hľadiska ponuky preto kontinuálne uvádzame na trh produktové novinky. V predajoch na Slovensku však stále vidíme určitý priestor. Napríklad spotreba čokoládových cukroviniek je tu polovičná v porovnaní so Švajčiarskom alebo s Nemeckom. Zároveň s tým však máme vysokú penetráciu, čo znamená, že naše produkty sú v domácnostiach známejšie, než je to v Nemecku. Potenciál na ďalší rast teda vidíme a hľadáme k nemu rôzne cesty.
Ako hodnotíte šumy ohľadne povinného 13. či 14. platu?
Situáciu týkajúcu sa 13. a 14. platov a prebiehajúcu diskusiu v tejto chvíli len monitorujeme. V našej spoločnosti existuje pomerne sofistikovaný systém odmien, podľa ktorého momentálne postupujeme. Chcem tým povedať predovšetkým to, že naši zamestnanci každoročné ohodnotenie ich práce mimoriadnym finančným príspevkom dostávajú.
Ste medzi top firmami v Bratislavskom kraji. Čím sa posledný rok vo vašom pôsobení odlišoval od tých predchádzajúcich?
Bratislavský výrobný závod je tu už vyše sto rokov a má pre bratislavský región historický význam. Každý Bratislavčan pozná vôňu čokolády z našej továrne. Továreň rastie čo do objemu výroby každý rok, a to už od roku 2012. Tento rok sa znovu chystá pokoriť maximálny vyrobený objem. Inak sa Figaro už pred niekoľkými rokmi začalo špecializovať, z liniek tu vychádzajú čokoládové pralinky a rôzne drobné čokoládové špeciality. Zároveň je továreň priamym spracovateľom kakaových bôbov a vyrába sa tu čokoládová hmota a čokoládový likér, ktoré sú určené pre ďalšie závody Mondeléz zamerané na výrobu čokolády.
Pri vašom názve si ľudia spomenú ihneď na obľúbené čokolády a keksíky. V čom však spočíva vaša činnosť na Slovensku?
V Bratislave máme spolu tri jednotky. Továreň Figaro, obchodné zastúpenie a tiež centrum spoločných služieb, z ktorého sú centrálne zabezpečené administratívne a finančné procesy spoločnosti Mondeléz. Továreň je zameraná výrazne na export. Až 90 percent celkovej produkcie je určených pre zahraničné trhy, iba desať percent ostáva u nás, na Slovensku. Vyrába sa tu pre celú Európsku úniu, vyskytujú sa však i mimoriadne zákazky napríklad pre Čínu, Južnú Afriku alebo Kanadu.
V súčasnosti rezonuje v médiách problém nedostatku odborníkov či pracovnej sily. Máte tento problém aj vy?
Áno, toto, samozrejme, pociťujeme. Sedempercentná nezamestnanosť je veľmi nízka. Potravinársky priemysel je pritom zodpovedný, vyrábame potraviny, ktoré musia byť úplne bezpečné. Veľa ľudí je prekvapených, že pre továreň hľadáme skôr kvalifikované pozície a máme tiež pomerne vysoké nároky na znalosti i kvalifikáciu ľudí, ktorých k nám do prevádzky pustíme. Tých nekvalifikovaných miest je nakoniec relatívne málo. Najzložitejšie je pre nás obsadiť stredoškolské technické profesie typu mechanik či elektrikár.
Chystáte v najbližšom čase rozširovanie pôsobenia či už u nás alebo na zahraničných trhoch?
Naša spoločnosť v súčasnosti pôsobí v 165 krajinách sveta. Európa je pritom najväčším trhom a zastúpenie je tu už dnes veľmi silné.