Začiatkom júla 2016 sa Čína a Nigéria dohodli na kontrakte za 11 miliárd dolárov na vybudovanie pobrežnej železnice Lagos-Calabar. Má mať dĺžku 1400 kilometrov a otvorená bude v roku 2018.Flickr/Shever
StoryEditor

Eurokomisia pokutovala Litovské železnice za zneužitie postavenia

02.10.2017, 16:35
Autor:
TASRTASR
K udalosti došlo odstránením úseku železničnej trate medzi Litvou a Lotyšskom.

Európska komisia (EK) dnes oznámila, že udelila pokutu Litovským železniciam vo výške 27 873 000 eur kvôli bráneniu férovej hospodárskej súťaži na trhu železničnej nákladnej dopravy, čo je v rozpore s antitrustovými pravidlami EÚ. K udalosti došlo odstránením úseku železničnej trate medzi Litvou a Lotyšskom.

Komisia pripomenula, že v roku 2008 spoločnosť AB Orlen Lietuva ("Orlen"), ktorá je významným komerčným klientom Litovských železníc, zvažovala presmerovanie svojej nákladnej dopravy z Litvy do Lotyšska prostredníctvom služieb iného železničného operátora.

Problematická trať 

V októbri 2008 Litovské železnice však demontovali 19 km dlhú časť trate spájujúcej Litvu s Lotyšskom v blízkosti rafinérie Orlen. Odstránenie tohto úseku trate znamenalo, že firma Orlen by potrebovala oveľa dlhšiu cestu na dosiahnutie svojich cieľov v Lotyšsku. Odvtedy sa demontovaná železničná trať neobnovila.

Európsky trh železničnej nákladnej dopravy je úplne liberalizovaný od roku 2007.

Využitie kontroly

Vyšetrovanie EK preukázalo, že opatrenie, ku ktorému prikročili Litovské železnice, bráni hospodárskej súťaži na trhu železničnej nákladnej dopravy. Tým, že štátna vlaková spoločnosť znemožnila svojmu veľkému zákazníkovi využívať služby iného prevádzkovateľa železničnej dopravy, došlo k porušeniu legislatívy EÚ.

Litovské železnice nedokázali podať žiadne objektívne zdôvodnenie pre odstránenie problematického úseku trate. Komisia skonštatovala, že takéto správanie je v rozpore s článkom 102 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (ZFEÚ), ktorý zakazuje zneužívanie dominantného postavenia na trhu.

Eurokomisárka zodpovedná za politiku hospodárskej súťaže Margrethe Vestagerová v tejto súvislosti uviedla, že Litovské železnice využili svoju kontrolu nad národnou železničnou infraštruktúrou s cieľom penalizovať konkurentov v sektore železničnej dopravy

Dcéra Poliakov

"Európska únia potrebuje dobre fungujúci trh železničnej nákladnej dopravy. Je neprijateľné a bezprecedentné, aby vlaková spoločnosť rozoberala verejnú železničnú infraštruktúru, len aby sa ochránila pred konkurenciou," upozornila Vestagerová.

Litovské železnice sú štátnou železničnou spoločnosťou Litvy, ktorá je zodpovedná za železničnú infraštruktúru ako aj za železničnú dopravu. Spoločnosť AB Orlen Lietuva je dcérskou spoločnosťou poľskej ropnej spoločnosti PKN Orlen.

01 - Modified: 2024-05-03 10:31:25 - Feat.: - Title: Eurokomisia predĺžila dočasnú výnimku pre štátnu pomoc v poľnohospodárstve 02 - Modified: 2024-04-30 09:14:40 - Feat.: - Title: Influencerom hrozí za propagáciu nelegálnych hazardných hier pokuta 50-tisíc eur 03 - Modified: 2024-04-29 12:40:21 - Feat.: - Title: Po iPhonoch prišiel rad aj na iPady. Operačný systém iPadOS pre tablety Apple musí spĺňať nové pravidlá EÚ 04 - Modified: 2024-04-25 08:40:30 - Feat.: - Title: TikTok v EÚ pozastaví program odmien vo svojej aplikácii TikTok Lite 05 - Modified: 2024-04-25 12:00:00 - Feat.: - Title: Belgičanovi súd povolil šoférovať pod vplyvom alkoholu. Jeho telo si ho totiž vyrába samo
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/zahranicna-ekonomika, menuAlias = zahranicna-ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
04. máj 2024 11:38