Celosvetový nedostatok čipov zrejme najvýraznejšie postihol automobilový priemysel. Sú pritom súčasťou integrovaných obvodov a patria k základným komponentom pre výrobcov automobilov, inteligentných telefónov a videoherných konzol. Nájdu sa aj vo výrobkoch spotrebnej elektroniky, ako sú práčky, chladničky či budíky.
Najväčším svetovým výrobcom čipov je taiwanská spoločnosť Taiwan Semiconductor Manufacturing, ktorá je v súčasnosti najhodnotnejšou firmou v Ázii podľa trhovej kapitalizácie. Technologické postupy firmy sú natoľko vyspelé, že firma vyrába okolo 92 percent všetkých najzložitejších čipov na svete.
Na vine je pandémia aj požiar
K súčasnému nedostatku čipov prispelo niekoľko faktorov. K tým najzásadnejším patrí zvýšený dopyt po spotrebnej elektronike v dôsledku pandémie koronavírusu. Rast dopytu po čipoch podporuje aj pokračujúci záujem o cloudové služby a ťažbu kryptomien.
Momentálnu krízu prehĺbil tiež požiar japonského výrobcu čipov Renesas Electronics tento rok v marci. Dodávky čipov negatívne ovplyvnilo aj marcové zablokovanie Suezského prieplavu, ktorý je jednou z najrušnejších trás pre obchodné lode.
Globálny nedostatok čipov zrejme najvýraznejšie zasiahol automobilový priemysel, kde sa tieto polovodičové súčiastky používajú v palubnej elektronike a prinútil výrobcov po celom svete obmedziť výrobu. Svetovým automobilkám sa teraz nedarí načas dokončovať vozidlá a dodacie lehoty sa výrazne predlžujú. Čakacia doba pre záujemcov o nový automobil môže dosahovať až jeden rok od zadania auta do výroby.
Podľa júlovej štúdie nemeckého Centra Ferdinanda Dudenhöffera pre výskum automobilizmu sa tento rok vo svete kvôli nedostatku čipov vyrobí oproti pôvodným plánom asi o päť miliónov áut menej.
Do konca roka by ich malo byť približne 75 miliónov, o 9,3 percenta viac ako vlani, kedy sa na začiatku pandémie výroba na niektorých miestach zastavila a výrazne obmedzovala. Poradenská spoločnosť AlixPartners tento rok v máji predpovedala, že nedostatok polovodičov výrobcov áut pripraví tento rok na tržbách až o 110 miliárd dolárov.
Nedostatok mikročipov v automobilovom priemysle podľa odborníkov možno pretrvá do budúceho roka, výstavba nových tovární na výrobu čipov totiž trvá niekoľko rokov. Poradenská spoločnosť Roland Berger navyše upozornila, že v dôsledku elektrifikácie vozidiel a automatizácie riadenia sa do roku 2025 dopyt po čipoch zo strany automobilového priemyslu ešte výrazne zvýši.
Automobilky a ich zásadné rozhodnutia
Nedostatok súčiastok a automobilových čipov viedol k zníženiu celoročného výhľadu výroby najväčšej automobilky sveta, japonskej Toyoty, o 300-tisíc vozidiel, teda o tri percentá. Nemecký koncern Volkswagen zaviedol kvôli nedostatku čipov odstávky v továrňach po celom svete, opakovane prerušil výrobu napríklad na Slovensku, v prvej polovici októbra Volkswagen skrátil pracovný čas vo svojom hlavnom závode vo Wolfsburgu.
Výrobu vo svojich továrňach prerušila napríklad aj automobilová skupina Stellantis, nemecký výrobca Opel, ktorý je súčasťou tejto skupiny od októbra, zavrel minimálne do konca roka závod v Eisenachu.
Najväčšia americká automobilka General Motors znížila produkciu vo väčšine svojich závodov v Severnej Amerike a podľa finančného riaditeľa podniku Paula Jacobsona by odbyt automobilovej spoločnosti v tohtoročnom treťom štvrťroku mohol klesnúť o 200-tisíc vozidiel.
Problémy kvôli nedostatku týchto dielov má pritom nielen Škoda Auto. Tá už v lete musela o týždeň predĺžiť celozávodnú dovolenku a od 27. septembra na týždeň úplne zastavila výrobu vo všetkých troch svojich závodoch v Českej republike. Dnes Škoda oznámila, že od 18. októbra do konca roka výrazne obmedzí alebo úplne zastaví výrobu vo svojich českých závodoch a zameria sa na dokončenie veľkého množstva rozpracovaných vozidiel.
Kolínska automobilka Toyota Motor Manufacturing Czech Republic zastavila kvôli nedostatku polovodičových súčiastok výrobu na 14 dní už na prelome marca a apríla, z rovnakého dôvodu bola potom výroba úplne odstavená po skončení celozávodnej dovolenky 15. augusta a odstávka trvala s týždennou prestávkou až do 21. septembra.
V kolínskej automobilke sa zatiaľ nepodarilo spustiť ani plánovanú výrobu modelu Yaris. Začať sa mala v tomto roku, kvôli nedostatku čipov sa však začiatok výroby posúva. Automobilka Hyundai v českých Nošoviciach zatiaľ prevádzku zachováva.
Dlhodobejší nedostatok čipov predstavuje jedno z najväčších rizík, ktoré môže spomaliť oživenie ekonomiky Európskej únie z následkov pandémie koronavírusu. Európski výrobcovia sú z veľkej časti závislí na čipoch vyrábaných v Ázii a USA. Podľa predsedníčky Európskej komisie Ursuly von der Leyenovej má komisia v pláne vytvoriť nový ekosystém výroby čipov, aby zabezpečila konkurencieschopnosť a sebestačnosť 27-členného bloku.
Komisia preto predstaví nový európsky výnos o čipoch, ktorého cieľom je vytvoriť najmodernejší európsky čipový ekosystém, vrátane výroby čipov. Tento systém by mal zabezpečiť bezpečnosť dodávok a vytvoriť nový trh pre prelomové európske technológie.