Čína v novembri spustila na vodu elektrickú nákladnú loď pre riečnu dopravu, od ktorej si sľubuje lacnejšiu aj ekologickejšiu prevádzku.
Zhruba 70 metrov dlhé a 14 metrov široké plavidlo vyplávalo z juhočínskeho mesta Kuang-čou a bude slúžiť na riečnej preprave uhlia, ktorého uvezie zhruba 2 300 ton. Elektrická loď má kapacitu batérií 2400 kWh, vozidlo Tesla Model S má pre porovnanie v najvyššom prevedení kapacitu 100 kWh.
Kratší dojazd
Dojazd plavidla je však výrazne kratší ako u automobilov - loď prejde zhruba 80 kilometrov. Jej nabitie by malo trvať zhruba dve hodiny, čo zodpovedá i času vykladania uhlia.
Batérie v lodi by podľa Chuang Ťia-lina, šéfa výrobcu lodí Hangzhou Modern Ship Design & Research, by mali mať životnosť zhruba päť rokov. Zároveň manažér očakáva, že prevádzka elektrickej lode vyjde lacnejšie ako pri klasickej lodi so spaľovacím motorom.
Nie sú jediní
Ďalšou výhodou elektrickej lode majú byť nižšie emisie. Práve lodná doprava patrí k najväčším znečisťovateľom ovzdušia a veľké kontajnerové lode sú schopné vyprodukovať toľko emisií ako milióny áut. Aký bude ekologický dopad lode je však diskutabilné, keďže energetika Číny stojí hlavne na spaľovaní fosílnych palív a paradoxne aj nová ekologická loď bude prevážať uhlie do elektrárne.
Čína však nie je jediná, ktorá prichádza s elektrickou loďou. Nórska spoločnosť Yara chce v roku 2020 spustiť autonómnu elektrickú loď, ktorá by mala prevážať hnojivo a nahradiť tak až 40-tisíc jázd nákladnými vozidlami.