Kozmetická spoločnosť Coty a ďalší majitelia luxusných značiek dosiahli v stredu dôležité víťazstvo v snahe zabrániť predaju svojich produktov cez on-line platformy, ako sú Amazon a eBay. Najvyšší európsky súd totiž vyhlásil, že majú na to právo, aby si zachovali svoj imidž.
Ide o významné víťazstvo európskych firiem, ktoré sa podieľajú až 70 percent na globálnom predaji luxusného tovaru. Majitelia drahých značiek dlho bojovali proti tomu, aby s ich produktmi obchodovala tretia strana a ťažila tak z "exkluzivity" týchto značiek.
On-line platformy, ako napríklad Amazon a eBay, naopak argumentujú, že obmedzenie internetového predaja je v rozpore s hospodárskou súťažou a poškodzuje malé firmy.
Rozhodnutie Európskeho súdneho dvora (ECJ) sa týkalo prípadu nemeckej dcérskej spoločnosti amerického výrobcu kozmetiky Coty a nemeckého maloobchodného predajcu Parfumérie Akzente. Ten predá výrobky spoločnosti Coty na internetových stránkach, vrátane Amazonu, aj napriek nesúhlasu ich výrobcu.
Nemecký súd sa obrátil na ECJ, aby rozhodol, či zákaz on-line predaja na webových stránkach tretích strán obmedzuje hospodársku súťaž.
"Dodávateľ luxusného tovaru môže svojím autorizovaným distribútorom zakázať predaj týchto tovarov na internetovej platforme tretej strany, akou je napríklad Amazon," rozhodol ECJ.
Protimonopolné úrady Európskej únie (EÚ) po intenzívnom lobingu spoločností LVMH, Richemont a ďalších luxusných značiek, stanovili v roku 2010 pravidlá, ktoré umožnia majiteľom drahých značiek s menším ako 30 percentným podielom na trhu zablokovať distribúciu svojich výrobkov cez internetové obchody bez kamennej predajne.
Táto otázka rozdelila krajiny EÚ, pričom Nemecko sa snažilo podporiť on-line predaj.