archív Markíza
StoryEditor

Šéf CME: Lokálnosť prináša veľké rozdiely. Preto naše stanice fungujú nezávisle

14.10.2021, 10:03
Pred rokom sa definitívne ukončila akvizícia staníc CME investičnou skupinou PPF Group.

Od minulého roka ste šéfom mediálnej skupiny CME, ktorú akvirovala PPF Group. Riadite televízie v štyroch krajinách: Slovinsku, Rumunsku, Česku – TV Nova a na Slovensku Markízu. Vidíte nejakú podobnosť medzi týmito trhmi z hľadiska obsahu?
Všetky sú úplne rozdielne. Výborná správa týkajúca sa obsahu je, že nikdy neviete, čo napokon zafunguje. V televízii ste vy rozprávač príbehov, prinášate témy, ktoré rezonujú. Ale poviem vám k tomuto aj jeden príklad. Prednedávnom som čítal, že divákom v USA sa na Netflixe páči seriál z Južnej Kórey. Povedzte mi, či sa toto dá naplánovať? Asi nie, ale je výborné, ak niečo zafunguje v dvoch krajinách súčasne. Aspekt lokálnosti však prináša veľké rozdiely. Aj preto u nás všetky krajiny fungujú nezávisle. A na tvorbu kvalitného lokálneho obsahu potrebujete najlepších ľudí na trhu, ktorí sú schopní rozumieť slovenskému publiku.

Pri nástupe do funkcie ste ako jednu z priorít predstavili rozvoj digitálnych médií, veľa investujete do VOYO. Kde vidíte potenciál tohto typu obsahu?
Áno, vychádzame totiž z toho, čo vidíme v Británii či Škandinávii. Z výsledkov prieskumu, ktorý sa realizoval v Británii, vyplynulo, že síce pozeranie televízie je mierne na ústupe, ale konzumácia videa na internete rastie. Je to 45 minút denne. A tento trend sa týka aj mladej generácie vo veku od 16 do 34 rokov, v ktorej prípade to nie je 45, ale 34 minút. A nemáme na mysli obsah na Twitchi či TikToku. Hovoríme o kvalitnom televíznom či seriálovom obsahu. Ak sa pozriete do Škandinávie, situácia je presne rovnaká. Dopyt po takomto obsahu existuje a kde sa konzumuje? Sú VOD služby, tie rastú. Spotrebiteľ nám hovorí: som pripravený konzumovať viac obsahu ako predtým. V Škandinávii sú najsilnejší dvaja hráči: jednotkou je Netflix, druhým v poradí je Viaplay. Ale Škandinávci si priemerne platia tri služby. Ako sa to stalo? Intenzívne sa obsahu v digitále začali venovať už pred siedmimi rokmi. Ročne produkujú 20-30 škandinávskych seriálov, majú šport. Preto verím, že tu je potenciál na tvorbu kvalitného obsahu – videokontentu. So službou VOYO sme ešte len začali, tak na českom, ako aj na slovenskom trhu. Čo bude však rozhodujúce, je produkcia. V priebehu povedzme najbližších troch rokov potrebujete ročne vyprodukovať 20 alebo 30 pôvodných seriálov.

A potenciál pri predplatiteľoch? Pre české médiá ste povedali, že cieľ je do piatich rokov mať milión predplatiteľov na slovenskom aj českom trhu. Platí to stále, aj po tom, čo vidíte, ako ľudia reagujú po viac ako polročnej intenzívnejšej propagácii služby VOYO?
Je to celkom sebavedomé číslo. Ako sme k nemu prišli? Opäť sa vrátim k škandinávskemu trhu. Tam si 60 percent domácností predpláca priemerne dve VOD služby. Viem, že sú to bohaté krajiny a mali by sme brať do úvahy podmienky krajín, v ktorých žijeme, ale ak si porovnáme toto číslo s Poľskom, tam je to 30 percent. Na našich trhoch (český a slovenský) je to okolo 20 percent. Vidíte, že je to menej ako v spomínaných krajinách, ale vidíte ten potenciál rastu. Môže to znieť ako veľká ambícia. Prvú úlohu už robíme, a to sú spomínané investície do obsahu. Keď si napríklad porovnám súčasnú situáciu s tým, čo kedysi ľudia hovorili o platených staniciach v online – boli príliš negatívni – teraz sú pozitívnejší. Svedčia o tom aj prieskumy, po ročnej intenzívnej práci s VOYO sú v rámci podporenej znalosti značky Netflix a VOYO už na rovnakej úrovni, a to na Slovensku aj v Česku. Pokiaľ ide o vyhľadávania, za posledné mesiace sú VOYO a Netflix na tom veľmi podobne. A za september sme sa aj na Slovensku prvýkrát vyrovnali Netflixu.

V rámci onlinu ste investovali aj do športových práv. Šport vie byť veľkým diváckym lákadlom. Akú filozofiu v tomto smere sledujete?
V Česku a na Slovensku sme mali športové stanice Nova Sport 1 a Nova Sport 2, čo bolo síce fajn, ale nebola to žiadna veľká „senzácia“. Ak sa pozriete na to, čo si vo všeobecnosti zachováva sledovanosť, sú to správy a šport. Živé vysielanie. Preto sa musíme a chceme viac zaujímať o šport. Na Slovensku máme Fortuna ligu, pretože lokálny šport je dôležitý. Pokrýva sezónu, hrá sa každý týždeň. Je výborné mať aj svetovú súťaž, ale tie sa dejú tak raz za rok, niekedy dva- alebo trikrát. Vybudovať si divácky návyk v prípade takýchto typov športov je nemožné. Povedali sme si, že potrebujeme šport, ktorý sa pravidelne vracia. Preto sme kúpili vysielacie práva k najprestížnejším európskym futbalovým ligám – Lige majstrov UEFA, nemeckej Bundeslige, španielskej LaLige a talianskej Serii A, ktoré ponúkame na Slovensku i v Česku na nových prémiových športových staniciach Nova Sport 3 a Nova Sport 4. Máme silnú ponuku, možno najsilnejšiu na Slovensku. A máme aj NHL a MMA. To je základ, na ktorom chceme rozhodne stavať aj v nasledujúcich rokoch.

V čom vy osobne vidíte konkurencieschopnosť voči zahraničným hráčom?
Odpoveď je vždy celkom jednoduchá. Vyžaduje si to veľa prípravy, porozumenia lokálneho trhu, tréningu a tvorby. Chápem, že Netflix chce byť veľký, ale myslím si, že potrvá ešte dlhý čas, kým sa slovenský alebo český trh stane dôležitým pre Netflix alebo pre iných zahraničných konkurentov a medzinárodných hráčov. Môj hlavný argument je však príklad zo Škandinávie – ľudia majú predplatené tri služby – dve sú zahraničné, jedna lokálna. A potom nejde o to, ako budem konkurencieschopný, ale či budem medzi službami, ktoré si spotrebitelia predplatia. A ja hovorím, áno, rozhodne si v tomto veríme.

Veľa sa rozprávame o VOD službách, core biznis sú lineárne televízie. Ako vidíte ich budúcnosť, potenciál reklamy. Dosiahla strop?
Vieme, že sledovanosť lineárnych televízií klesá, ale sú to pohyby o jedno či dve percentá. A vieme, že počas pandémie sledovanosť televízií rástla, pretože ľudia trávili viac času doma. Stále je tu apetít pozerať lineárnu televíziu. Ak máte ťažký deň v práci – niekedy je dobré len tak si sadnúť, zapnúť televíziu a nechať sa zabávať. A potom je tu efektivita reklamy. Poznáme veľa značiek, ktoré sa z digitálu rozhodli vrátiť do televízie – e-commerce. Prečo? Televízia je masové médium. Povedzte, ktoré médium dnes zasiahne milión ľudí jedným spotom? Stále je to silné a efektívne médium. Myslím si, že máme budúcnosť. Áno, mnohí hovoria o tom, že reklama v televízii trošku zdražela. Žiaľbohu áno. Mnoho marketérov kedysi hovorilo o tom, aký je online dobrý kanál. Dnes vieme, že digitál je dobrý kanál pre performance marketing. Ale kde nájde marketér nových klientov? Ak chce rastúci biznis, ide do televízie.

Je priestor v lineárnych televíziách pre rast a rozvoj staníc?
Myslím si, že ľudia budú radi sledovať aj menšie, špecializované televízie. Aj preto uvažujeme o spustení novej stanice v priebehu budúceho roka. Budeme vás včas informovať.

Mnoho značiek dnes hovorí o tom, že je dôležité chrániť planétu. K téme trvalej udržateľnosti sa hlásia aj stanice CME. Ako chcete postupovať v tomto smere, prihlásite sa napríklad k iniciatíve wearealbert.org?
Predpokladám, že nie raz ste navštívili nejakú televíznu výrobu – sú tam na zemi plastové poháre, taniere, všade samé generátory. Je jednoduché povedať áno, môžeme niečo pre zelenú planétu urobiť – kúpiť si auto na elektrinu, zhasínať svetlo a podobne. Ale ako sa dá ešte viac správať zodpovednejšie k planéte, byť viac zelenší? Musíme niekde začať, musíme o tom hovoriť, aby ľudia o tom začali prirodzene rozmýšľať a hľadať cesty, ako byť priateľskejší ku klíme. Je to iba začiatok. Nastavíme si nejaké pravidlá, vyčleníme na to osobu a začneme pracovať na tom, aby sme aj my prispeli k lepšej, zelenšej budúcnosti.

Vo svojej pozícii ste rok. Čo bolo podľa vás to najhodnotnejšie, najlepšie počas tohto roka?
Najlepšia správa, odkedy nás vlastní PPF Group, je energia, ktorú máme, a to dáva priestor pre nové idey. Je to možnosť opäť snívať a zažívame výborné časy na potenciálne prepojenie sa so svetom. Ak vidím TV seriál z Južnej Kórey, ktorý je úspešný v USA – prečo by rovnako dobre urobená slovenská či česká pôvodná tvorba nemohla byť úspešná v USA? Čo tomu bráni? Možno sa pozerám ďaleko, ale to je to, čo mi dovolí snívať každý jeden deň. Vyrábame produkt, ktorý chcú ľudia konzumovať. A chcú ho pozerať čoraz viac, hranice sa pomaly stierajú. Verím v zábavný priemysel. Prečo teda neveriť?

Myslíte si, že pre PPF by mohli byť zaujímavé ešte iné mediálne akvizície?
Tu si dovolím zopakovať slová šéfa skupiny PPF Ladislava Bartoníčka – sme akvizičná skupina, ak vidíme príležitosť, prečo ju nevyužiť?

01 - Modified: 2024-09-17 11:40:57 - Feat.: - Title: Finančná skupina PPF a nadácia Kellnerovcov darujú finančnú pomoc ľuďom zasiahnutým povodňami 02 - Modified: 2024-06-28 13:40:01 - Feat.: - Title: Kovačič dostal v Markíze výpoveď. Televízia hovorí o najhrubšom porušení povinností 03 - Modified: 2024-06-09 17:33:13 - Feat.: - Title: Robert Fico prehovoril, vedenie Markízy tiež a finišovalo sa pred eurovoľbami 04 - Modified: 2024-06-08 06:47:25 - Feat.: - Title: Európska únia preverí predaj časti aktív českej skupiny PPF do Abú Zabí 05 - Modified: 2024-04-04 11:58:54 - Feat.: - Title: Že to Markíza robí dobre, dokazujú prezidentské diskusie, hovorí pre HN člen redakčnej rady CME
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/zahranicna-ekonomika, menuAlias = zahranicna-ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
05. november 2024 09:25