TopSpeed
StoryEditor

Cena lítia môže do troch rokov klesnúť na polovicu, ten je dôležitý pre elektromobily

27.02.2018, 09:24
Autor:
ČTKČTK
Lítium je hlavnou surovinou pre výrobu batérií.

Rast trhu s elektromobilmi nebude stačiť na to, aby vyrovnal dopady rastúcich dodávok lítia z Čile. Cena tohto kovu by tak do roku 2021 mohla klesnúť asi o 45 percent. Vyplýva to zo správy analytikov banky Morgan Stanley, na ktorú upozornil denník Financial Times.

Nové lítiové projekty a plánované rozšírenie produkcie najväčších ťažobných firiem v Čile by mohli do roku 2025 zvýšiť globálny dodávky na trh asi o 500 tisíc ton ročne. To však bude omnoho viac, než o koľko by mal rásť dopyt, uvádza Morgan Stanley.

O ťažbe sa rozhoduje aj u českých susedov

O ťažbe lítia uvažuje aj Česká republika. Možnosť ťažby lítia v Česku sa stala jedným z rozhodujúcich tém pred vlaňajšími parlamentnými voľbami. Predchádzajúca vláda podpísala memorandum o porozumení s austrálskou firmou European Metals Holdings (EMH), podľa premiéra v demisii a šéfa hnutia ÁNO Andreja Babiša je ale nezmyselné a neplatné. Terajší kabinet dal za úlohu ministrovi priemyslu Tomášovi Hünerovi (za ANO) dojednať právnu nezáväznosť dokumentu.

V Česku sú podľa odhadov asi tri percentá svetových zdrojov lítia. Prevažná väčšina na Cínovci a malé množstvo v ložisku vo Slavkovskom lese. Austrálsky investor by mohol začať s podzemnou ťažbou v Krušných horách v roku 2022.

Za 21 rokov chce vyťažiť 37 miliónov ton rudy. Povrchovo chce ťažiť lítium pri Cínovci tiež spoločnosť Cínovecká depónia, ktorú ovláda investičná skupina RSJ okolo miliardára Karla Janečka. Firma už má všetky povolenia na ťažbu.

Cena lítia sa vďaka rastu dopytu za posledné dva roky viac ako zdvojnásobila. Lítium je hlavnou surovinou pre výrobu batérií a záujem o neho vyvoláva hlavne plánovaný rast výroby elektrických vozidiel. Podľa odhadov analytikov investičnej banky Goldman Sachs potrebuje elektromobil Model S, ktorého výrobcom je americká spoločnosť Tesla, pre svoje batérie viac lítia ako 10 tisíc chytrých telefónov.

Lítia bude prebytok

Morgan Stanley sa domnieva, že tento rok bude posledným, kedy bude na globálnom trhu lítia nedostatok. Od roku 2019 má byť naopak na trhu výrazný prebytok. Na vyrovnanie tohto prebytku by bolo nutné oveľa väčšie rozšírenie elektrických vozidiel. K rovnováhe na trhu by batérie pre elektrické vozidlá museli mať v roku 2025 na globálnom predaji podiel 31 percent. V súčasnosti majú necelé dve percentá.

Morgan Stanley odhaduje, že cena uhličitanu lítneho klesne do roku 2021 zo súčasných viac ako 13 tisíc dolárov za tonu na 7332 dolárov za tonu. Potom by sa mala priblížiť k svojmu hraničnému nákladu na produkciu 7030 dolárov za tonu.

Analytici Morgan Stanley zhoršili tiež nákupné odporúčanie k akciám dvoch najväčších producentov lítia - Albemarle a SQM. Teraz pre nich majú odporúčanie "underweight", čo znamená, že u nich očakávajú horšiu výkonnosť.

V Čile, ktoré má najväčšie zásoby lítia na svete, si obe firmy v posledných rokoch zabezpečili povolenie na rozšírenie kapacity produkcie. Obe majú do roku 2025 zvýšiť produkciu celkom o 200 tisíc ton ročne a podiel Čile na globálnych dodávkach by vďaka tomu mal stúpnuť na tretinu.

01 - Modified: 2024-11-04 12:40:00 - Feat.: - Title: Blázinec či chránená dielňa? Fiat musí prestať vyrábať svoj trhák, aby vôbec prežil 02 - Modified: 2024-11-03 14:16:01 - Feat.: - Title: Česko a Taliansko vyzvú Úniu na odklad pokút za slabý predaj elektromobilov 03 - Modified: 2024-10-25 10:28:33 - Feat.: - Title: Medzi Čínou a Úniu pretrvávajú rozdiely, pokiaľ ide o clo na elektromobily. Platiť majú od budúceho týždňa 04 - Modified: 2024-10-24 08:00:00 - Feat.: - Title: Dostupnosť elektromobilov rastie. Slovensko však nedokáže naskočiť na tempo revolúcie 05 - Modified: 2024-10-17 19:18:07 - Feat.: - Title: V spore o clá na čínske elektromobily vyzýva Rakúsko na dohodu
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/zahranicna-ekonomika, menuAlias = zahranicna-ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
05. november 2024 04:43