Trend zdieľaných bicyklov zažíva v Číne posledné dva roky veľký boom. Desiatky firiem zaplavili svojimi bicyklami ulice.
Mestská infraštruktúra však na taký nápor nebola pripravená a bicykle teraz končia na hromadných skládkach za mestom.
Z miest ich odvážajú
Ľudia svoje bicykle parkujú všade možne, vo veľkých megalopoloch ako je Peking alebo Šanghaj sa začali rýchlo kopiť v dlhých radoch a na veľkých hromadách. Polícia preto z už tak preplnených ulíc opustené bicykle odváža na okraje miest, kde vytvárajú obrovskú farebnú skládku.
Pôvodne sa tomu hovorilo "Uber pre cyklistov". Teraz je už požičiavanie bicyklov vo veľkomestách pre mnoho obyvateľov bežnou súčasťou všedného dňa. Po uliciach tu pravidelne jazdia milióny cyklistov.
Jednoduchý systém
Systém požičiavania bicyklov funguje jednoducho: užívatelia si do mobilu stiahnu aplikáciu, zaplatia pár jüanov a odomknú si jeden z bicyklov.
Po jazde do cieľovej destinácie ho pomocou aplikácie zase zamknú. Niektoré mestá vybudovali pre bikesharing špeciálne parkovisko pre bicykle, ale väčšinou ich užívatelia môžu zanechať kdekoľvek v uliciach.
Snažia sa ich upratovať
Väčšina firiem prenajímajúcich bicykle sú nováčikmi. Tie si najímajú pracovníkov, ktorí bicykle zanechané na ulici zbierajú a starajú sa o to, aby sa nahromadili na jednom mieste.
Tempo veľkomiest ale firmy nestíhajú. O upratovanie sa preto musia čím ďalej tým častejšie starať mestské samosprávy.
Trend naštartovala firma OFO
Cyklomániu rozpútala najmä firma OFO, ktorá vznikla v roku 2015 ako projekt študentov z pekinskej univerzity. Na konci roka 2016 rozšírila po čínskych mestách celkom 85-tisíc žltých bicyklov. Teraz je v tomto odvetví globálnym lídrom a v minulom roku expandovala aj do Prahy.
Hoci je požičiavanie bicyklov v čínskych veľkomestách veľmi obľúbené, ponuka vysoko presahuje dopyt. Niektoré spoločnosti medzitým už skrachovali.
Začali ich regulovať
Veľkú stratu utrpela na jeseň i kedysi tretia najväčšia spoločnosť Bluegogo. Desaťtisíce modrých bicyklov s jej logom teraz na na odstavných parkoviskách čakajú, čo s nimi bude ďalej.
Peking a Šanghaj dokonca stanovili hornú hranicu pre počet bicyklov v meste. Pravidlá však prijali príliš neskoro a veľa bicyklov preto skončilo na skládkach za mestom.
V súčasnej dobe je jasné, že rýchlu expanziu trendu zdieľania bicyklov čínske mestá nezvládli. Čo sa stane s hromadami zánovných bicyklov ale nikto nevie.