Spoločnosť Facebook pozastavila prístup spoločnosti pre analýzu dát CubeYou potom, čo server CNBC zistil, že táto firma zbiera informácie o užívateľoch prostredníctvom kvízov, ktoré mali byť pre "neziskový akademický výskum".
Takto získané dáta potom CubeYou zdieľala s obchodníkmi. CubeYou obvinenia odmieta a tvrdí, že užívatelia vždy vyslovili súhlas na poskytnutie údajov komerčným subjektom.
Scenár je veľmi podobný tomu, akým spôsobom získala neoprávnený prístup k používateľským účtom Facebooku spoločnosť Cambridge Analytica. Zhodou okolností dnes Facebook začína rozosielať užívateľom siete informácie o tom, či boli medzi 87 miliónmi ľuďmi, ktorých dáta mohla Cambridge Analytica získať.
Prípad CubeYou podľa serveru CNBC poukazuje, že zhromažďovanie dát z kvízov a ich využívanie pre marketingové účely zďaleka nie je ojedinelý.
Už skutočnosť, že CubeYou mohla nesprávne označiť účel kvízov a Facebook jej v tom nezabránil, kým CNBC na problém neukázala, znamená, že spoločnosť nemá nad svojou sociálnou sieťou veľkú kontrolu.
Facebook namieta, že chybné označenie nemôže kontrolovať. Serveru oznámil, že pozastaví všetky aplikácie CubeYou až do riadneho vyšetrenia prípadu.
Dáta z CubeYou na výskumné účely využívala Cambridgskej univerzita, s touto spoločnosťou ale od roku 2015 nie je v kontakte. Univerzita rovnako ako CubeYou podľa BBC poznamenala, že aplikácia jasne udávala, že dáta používatelia poskytujú pre vedecké aj komerčné využitie. CubeYou takisto oznámila, že vždy dodržiavala pravidlá Facebooku.
Jeden zo sporných testov sa volal You Are What You Like, čo sa dá s využitím termínu pre kladné hodnotenie užívateľských príspevkov preložiť ako Ste to, čo lajkujete. Podľa univerzity museli účastníci prieskumu vždy odsúhlasiť podmienky, v ktorých bolo uvedené, že ich údaje budú použité na vedecké i komerčné účely. Univerzita poznamenala, že dáta boli anonymizované.