Reuters
StoryEditor

Saudská Arábia zastavila kvôli útokom na tankery transport ropy v kľúčovej úžine. Prejaví sa to na cene

29.07.2018, 13:54
Saudská Arábia v noci na piatok úplne zastavila transport ropy kľúčovou úžinou Báb al-Mandab medzi Jemenom a Afrikou.

Vojna v Jemene vás síce nezaujíma, ale ona sama sa práve začala zaujímať o vás. Prejaví sa to na vašej benzínovej pumpe. Saudská Arábia v noci na piatok úplne zastavila transport ropy kľúčovou úžinou Báb al-Mandab medzi Jemenom a Afrikou.

Jemenskí povstalci podporovaní Iránom, s ktorými Saudovia už niekoľko rokov bojujú a ktorých krajinu pomohli náletmi rozvrátiť, tam zaútočili v posledných dňoch na dva saudské obrie tankery.

O dolár viac za barel

Výsledok je, že barel ropy bude stáť o dolár viac, tak to aspoň predpokladajú experti. Nie je to nič, kvôli čomu by ste mali hneď uháňať k najbližšej benzínke, aby ste ešte včas doplnili poloprázdnu nádrž. Ale niečo to predsa len hovorí.

Stačí pohľad na mapu. Vyzerá to ako horor: ukazuje, že blízkovýchodná ropa mieri do sveta tromi z najrizikovejších oblastí sveta. Báb al-Mandab znamená arabsky Brána sĺz - a mohlo by to platiť doslova. Rovnaké je to v Hormuzskom prielive: Irán práve hrozí, že ho úplne zablokuje, ak si USA niečo dovolia.

Len aby ste si urobili obrázok, Hormuzským prielivom prúdi asi pätina ropy, na ktorú svet jazdí či kúri. Je to asi 19 miliónov barelov deň čo deň. V podstate všetka ropa pre Áziu. Úžinou Báb al-Mandab prevezú tankery denne asi päť miliónov barelov. Je to ropa pre Európu, časť ide aj do Ameriky.

Tankery, niekoľko sto metrov dlhé nemotorné plavidla v tomto prípade s nákladom dvoch miliónov barelov ropy, sú relatívne ľahkým terčom. V prielive Báb al-Mandab po nich jemenskí povstalci začali vo veľkom ísť od jesene. Zdiaľky to vyzerá, že majú len primitívne prostriedky, ale to je omyl. Strieľajú po nich rakety, vysielajú proti nim člny s výbušninami, snažia sa ich ostreľovať z dronov a kladú im do cesty míny.

Báb al-Mandab je síce široká 26 kilometrov, ale tankery môžu plávať len v pásme širokom asi tri kilometre. Cieľ ako na dlani. Od jemenských povstalcov sú útoky na tankery čosi ako akt sebaobrany, pokus o asymetrický protiúder a zúfalstvo dohromady.

Rakety proti tankerom

Saudovia bojujú v Jemene, kde sa zamiešali do tamojšej občianskej vojny, už od roku 2015. Jemen je zbombardovaný, rozvrátený, ľudia žijú bez jedla a liekov - a často v troskách. Zatiaľ čo svet sa pohoršuje výhradne nad Sýriou, v skutočnosti je považovaný za najhoršiu humanitárnu krízu dneška spravodajsky zanedbávaný Jemen.

Teraz sa všetko ešte vyhrotilo na druhú, pretože Saudovia zablokovali a dobývajú prístav Hodejda v Červenom mori, čo bolo posledné okno, kadiaľ povstalci mohli do krajiny dostávať zásoby. Avšak aj vrátane zbraní. Teraz im chce koalícia vedená Saudskou Arábiou túto poslednú tepnu prerezať, a tým ich odzbrojiť - aj vyhladovať.

Už sa to darí. A tak povstalci začali odvetou útočiť na saudské tankery. A vlastne na váš benzín, aj keď to je to posledné, čo by ich zaujímalo. Teraz zaútočili na dve väčšie plavidlá, z ktorých jedno poškodili. Je celkom šťastie, že sa zatiaľ nestalo nič horšie, pretože povstalcom sa už podarilo zasiahnuť vojnovú loď Spojených arabských emirátov a americká vojnová loď Mason sa musela brániť hneď trom útokom po sebe.

Americké námorníctvo muselo odpáliť strelu s plochou dráhou letu Tomahawk, aby zničila povstalecký radar, ktorý navádzal rakety na lode. To len ukazuje, že útočiaci povstalci nie sú iba nejakí nájazdníci.

Obchádzka okolo Afriky by výrazne zvýšila náklady

Saudovia majú čiastočné riešenie: ropu, ktorú v Perzskom zálive tankujú do lodí, môžu poslať ropovodom cez celú krajinu až k Červenému moru a tam ju naložiť v prístave Janbú. Tým by obišli Bránu sĺz. Lenže v rovnakom čase by stihli prepraviť menej než tankery.

Ostatné štáty zo Zálivu ako Kuvajt, Irak či Emiráty, musia spoliehať len na cestu cez Báb al-Mandab. Ak by bola zatvorená, zostala by im len obchádzka okolo Afriky. Iba náklady na lodnú dopravu by to zvýšilo o 45 miliónov dolárov denne.

Je iróniou, že ropa z najväčších svetových nálezísk sa dostáva na trhy najnebezpečnejšími cestami sveta.

Hneď pri prielive Báb al-Mandab leží Džibutsko, ktoré je zrejme krajinou s najvyšším počtom zahraničných základní na svete: USA, Francúzsko, Čína, Japonsko či Nemecko si odtiaľ strážia ropu a tovar, vstupujúce do Červeného mora. Na jeho severnom konci je Suez. Síce je dobre strážený Egyptom, ale hneď vedľa je Sinaj, kde na severe operujú džihádisti.

Ale suverénne najužšie hrdlo fľaše je Hormuzský prieliv, ktorým prepláva štyrikrát viac ropy než Bránou sĺz. Zrovna teraz Irán hrozí, že ho uzavrie, ak proti nemu USA niečo podniknú.

O to isté sa Iránci pokúšali už v 80. rokoch. Aj keď sa im to nikdy nepodarilo, dokázali len svojimi pokusmi vyskrutkovať ceny ropy tak vysoko, až to na pumpách bolelo.

01 - Modified: 2024-10-13 10:14:39 - Feat.: - Title: Ceny ropy v piatok klesli, ale za celý týždeň sa zvýšili 02 - Modified: 2024-10-11 16:23:04 - Feat.: - Title: Ropa zlacňuje, za celý týždeň je však pre obavy z výpadku dodávok v zisku 03 - Modified: 2024-10-11 06:36:08 - Feat.: - Title: Ceny ropy po výraznom štvrtkovom zvýšení stagnujú 04 - Modified: 2024-10-10 18:02:48 - Feat.: - Title: Ceny ropy vo štvrtok vyskočili takmer o štyri percentá 05 - Modified: 2024-10-10 15:26:43 - Feat.: - Title: Ropa zdražuje o dve percentá kvôli hurikánu v USA a obavám z Izraela a Iránu
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/zahranicna-ekonomika, menuAlias = zahranicna-ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
13. október 2024 21:38