Berlín čaká zhruba od polovice budúceho roka zákaz jazdy starších dieselových áut. Nebude ale plošný, týkať sa má vybraných ulíc, rozhodol dnes miestny správny súd. Nemecká metropola sa tak zaradí na rastúci zoznam miest, kde vodiči musia počítať s dopravnými obmedzeniami, ktoré majú viesť k zníženiu emisií oxidu dusičitého (NO2).
Správny súd o rozhodnutí informoval na svojom webe a zároveň konštatoval, že Berlín musí do 31. marca 2019 upraviť svoje plány pre dodržiavanie čistoty ovzdušia tak, aby obsahovali opatrenia potrebné na dodržanie maximálnej hranice emisií NO2. "K tomu patrí zákaz jazdy pre dieselové autá najmenej na 11 úsekoch," určil súd.
Zákaz jazdy, ktorý sa bude týkať osobných aj nákladných áut, má začať platiť dva až tri mesiace po jeho zakotvení v pláne pre dodržiavanie čistoty ovzdušia. V nemeckej metropole sa bude týkať okrem iného kľúčových tepien ako je Leipziger Strasse, Reinhardtstrasse alebo Friedrichstrasse. Na rade ďalších ulíc musí Berlín možnosť zákazu jazdy aspoň preveriť.
Správny súd sa zaoberal žalobou organizácie na ochranu životného prostredia Deutsche Umwelthilfe, ktorá podobne postupuje aj v iných mestách.
Jej zástupcovia pôvodne chceli zákaz vjazdu starších naftových vozidiel do celej vnútornej časti Berlína, nakoniec ale z tejto požiadavky ustúpili. Predsedajúci sudca Ulrich Marticke totiž už počas prerokúvania konštatoval, že zákaz vjazdu dieselov, ktoré spĺňajú ekologickú normu Euro 0 až Euro 5, do vnútornej časti mesta nemá šancu na úspech, pretože v rade tunajších miest sú ekologické limity dodržiavané.
Pridá sa k ďalším nemeckým mestám
Čiastočnému zákazu sa ale Berlín nevyhne, rovnako ako Hamburg, kde už takéto opatrenie platí, alebo Stuttgart a Frankfurt nad Mohanom, kde ešte len platiť začne. Počítať s ním musia aj ďalšie mestá, ktoré nespĺňajú limit 40 mikrogramov NO2 na meter kubický v ročnom priemere, ktorý platí už od roku 2010.
Berlínska radnica sa na možné zákazy jazdy dopredu pripravovala a sama zvažovala, že ich v zhruba 20 úsekoch od septembra budúceho roka zavedie. Takéto opatrenie, ktoré malo obsahovať aj určité výnimky, sa malo dotknúť zhruba 218 tisíc berlínskych majiteľov áut.
Zabijak ľudí
Aj kvôli pribúdajúcim zákazom jazdy a rastúcemu tlaku verejnosti sa v poslednej dobe snažia situáciu riešiť politici. Minulý týždeň sa dohodli na tom, že časť majiteľov starších dieselových áut bude mať nárok na montáž novších katalyzátorov, ktoré by im mali umožniť autá naďalej všade používať. Podľa Deutsche Umwelthilfe je ale dohoda politikov úplne nedostatočná, okrem iného preto, že sa týka len veľmi malého počtu miest. Trebárs s Berlínom vôbec nepočítala.
Podľa Spolkového úradu pre životné prostredie zomrie v Nemecku ročne asi 6000 ľudí predčasne na choroby srdca a krvného obehu vyvolané emisiami NO2. Už v malých koncentráciách môže oxid dusičitý dlhodobo viesť k vážnym následkom.