Druhá práca Diesel taktiež poukazuje na problém, ktorým je ročný objem prepravy falšovaného tovaru dosahujúci 461 miliárd dolárov. Čo môže značka pre to urobiť, aby sa táto obchodná hrozba stala obchodnou príležitosťou? Rozhodli sa pozmeniť názov a ukázať zákazníkom na ich vlastných skutkoch, akým spôsobom nakupujú. Počas New York Fashion Week otvorili pofidérne vyzerajúci obchod s falošnými napodobeninami značky DEISEL. Značka tak poukázala na to, ako u ľudí zohráva rolu priestor a spôsob predaja. Dokonca aj to, že ľudia často nepozerajú na kvalitu, ktorá bola rovnaká, ale na značku. Podľa zákazníkov tovar nebol kvalitný, nezodpovedal cene a tak ďalej. Pritom to bol tovar Diesel, len s prešitými štítkami.Golden Drum
StoryEditor

Čína ako veľmoc vo vykrádaní nápadov. Vyrobí kópiu skôr, ako autor zoženie peniaze na Kickstarteri

07.11.2018, 17:30
Autor:
pkpkČTKČTK
V boji o duševné vlastníctvo je úspešný napríklad dánsky výrobca hračiek Lego.

Niektoré výrobky, ktoré prejdú crowdfundingovou kampaňou, sa objavujú na trhu ešte skôr ako ich začnú vyrábať samotní autori nápadu. Zákazníci ich zoženú väčšinou na čínskom trhu, avšak mnohonásobne lacnejšie. Čínske súdy sa však k ochrane duševného vlastníctva stavajú kritickejšie než tomu bolo v minulosti.

Jedným z príkladov skopírovania nápadu je často medializovaný prípad Izraelčana Jekutiela Shermana, ktorý vymyslel originálny mechanizmus selfie tyče schovanej v kryte na telefón.

Svoj nápad prihlásil na crowdfundingový portál Kickstarter, kde ľudia financujú projekty z oblasti technológií alebo umenia. O týždeň neskôr už bola selfie tyč k dispozícii na AliExpresse, navyše s rovnakým názvom Stikbox. Produkt čínsky e-shop predával aj za 10 dolárov. Originál mal stáť 39 libier (cca 45 eur).

Medzi často kopírované nápady patrí napríklad samonafukovací sedací vak alebo antistresová kocka s tlačidlami. Tieto produkty často začnú výrobcovia predávať s určitou cenou, ktorá sa kvôli kopírujúcim firmám postupne znižuje. V Číne takmer rovnaký tovar totiž dokážu vyrábať za oveľa menšie náklady. Nemusí sa ale vždy jednať výlučne o čínsky trh.

Kto skôr príde, ten skôr predáva

Pokiaľ si čínsky výrobca u tamojšieho úradu registruje ochrannú známku skôr ako zahraničná firma, tak dochádza k situáciám, keď je z falšovania obvinený samotný tvorca nápadu. Aj napriek tomu, že sa v Číne rovnaký produkt nepredáva, iba je jeho meno zaregistrované na úradoch.

Čínsky úrad pre ochranu duševného vlastníctva sa však k týmto prípadom podľa Financial Times začal v poslednej dobe stavať kriticky a uvedomuje si závažnosť situácie. Čínske súdy a orgány pre ochranné známky sa začali sústrediť na objasnenie prvku takzvanej "zlej viery", kedy chce obvinený profitovať z práv na ochrannú známku patriacu slávnej zahraničnej firme.

"Registrácie v zlej viere sú škodlivé - narúšajú trh a narúšajú systém ochranných známok," citoval vlani server Financial Times hlavného sudcu pekinského súdu pre ochranu duševného vlastníctva Su Čiho.

Čen Chuemin, právnik zaoberajúci sa ochrannými známkami v Pekingu, vysvetlil pre FT: "Miestni zlodeji ochranných známok si zvyčajne registrujú mená slávnych značiek alebo osobností dlho predtým než sa skutoční vlastníci rozšíria do Číny."

Čínske Lego skončilo

V boji o duševné vlastníctvo je úspešný napríklad dánsky výrobca hračiek Lego. Ten v utorok vyhral v Číne ďalší súdny spor s firmami kopírujúcimi jeho stavebnice.

Čínsky súd podľa dánskej spoločnosti rozhodol, že štvorica podnikov porušila rad autorských práv skupiny Lego a dopustila sa nekalej konkurencie výrobou a distribúciou stavebníc Lepin.

Súd firmám nariadil zastavenie výroby, predaja a propagácie produktov porušujúcich autorské práva. Lego navyše dostane odškodné okolo 4,5 milióna jüanov (zhruba 580 tisíc eur).

Logo dánskej firmy Lego a čínskej spoločnosti Lepin, ktorá prehrala súdny spor

"Veríme, že tieto rozhodnutia sú podložené faktami aj zákonom a jasne demonštrujú pokračujúcu snahu čínskych úradov o ochranu duševného vlastníctva," vyhlásil generálny riaditeľ spoločnosti Lego Niels Christiansen.

Dánska firma zaznamenala prvý úspech v sporoch o autorské práva v Číne v minulom roku. Pekinský vrchný súd vlani okrem iného dospel k záveru, že logo a meno spoločnosti Lego sú v Číne všeobecne známymi obchodnými značkami, čo firme uľahčilo postup proti porušovaniu autorských práv.

01 - Modified: 2024-11-21 18:19:17 - Feat.: - Title: Dánska armáda spozorovala čínsku loď v oblasti, kde sa pretrhli podmorské káble 02 - Modified: 2024-11-21 15:49:26 - Feat.: - Title: Čínsky minister obrany sa odmietol stretnúť s Austinom, dôvodom je postoj USA k Taiwanu 03 - Modified: 2024-11-21 09:49:26 - Feat.: - Title: Americký kaviarenský reťazec zvažuje možnosť predaja podielu vo svojich aktivitách v Číne 04 - Modified: 2024-11-19 09:21:40 - Feat.: - Title: EÚ chce prinútiť čínske firmy, aby zdieľali technológie s európskymi partnermi, píše Financial Times 05 - Modified: 2024-11-19 07:16:09 - Feat.: - Title: Do žiakov pred školou v Číne vrazilo auto, hlásia zranených
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/zahranicna-ekonomika, menuAlias = zahranicna-ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
21. november 2024 20:22