Kúpili by ste si kabelku značky Loius Vuitton? Alebo Plada? Niektorí možno len omylom. Sedem percent obyvateľov EÚ však priznáva, že si v poslednom roku nejaký ten falzifikát kúpili zámerne. Krádeže duševného vlastníctva, ako je logo, typický vzor alebo nápis, stoja známe svetové značky len z Európy desiatky miliárd eur ročne.
Otvorili celý butik
Že sa falzifikáty tovaru svetoznámych značiek predávajú na trhu, už nikoho neprekvapí. Ale že majú podvodníci takú drzosť a otvoria si pod značkou veľmi nápadne pripomínajúcou zavedenú značku rovno celý butik? V Číne to možné je.
Keď tento rok v lete v čínskom meste Renhuai otvorili dva nové luxusné obchody s oblečením a doplnkami, na prvý pohľad by nikto nepovedal, že to nie sú nové pobočky renomovaných značiek Prada a Louis Vuitton. Výklady boli vyzdobené veľkými fotkami modeliek a modelov a regály boli naplnené "nóbl" kabelkami a módnymi doplnkami. Všetko vyzeralo ako originál.
Jediné, čo nesedelo, bol názov. Jeden obchod mal na štíte napísané Loius Vuitton, druhý Plada, píše BBC.
Krádeže duševného vlastníctva stoja len európskych výrobcov okolo 60 miliárd eur tržieb ročne, uvádza Úrad EÚ pre duševné vlastníctvo. Podľa jeho posledného prieskumu sedem percent občanov EÚ uviedlo, že si v poslednom roku zámerne zaobstarali nejaký falzifikát.
Kritici však zdôrazňujú, že čierny trh s falzifikátmi dusí vývoj inovatívnych mladých firiem a likviduje pracovné miesta. "Existujú tiež silné väzby medzi falšovaním a organizovaným zločinom a detskou prácou," tvrdí Alex Newman, expert na duševné vlastníctvo v právnickej firme Irwin Mitchell.
Kabelky IPHONE
Úrady falošné butiky Louis Vuitton a Prada v čínskom Renhuai zavreli v priebehu niekoľkých dní. Iné značky, ktoré v Číne pôsobia, ale také šťastie nemali. Napríklad firma Apple prehrala v roku 2016 súd proti čínskej spoločnosti predávajúcej kabelky a ďalšie kožené výrobky s označením IPHONE.
Práve Čína je jednou z krajín, kde pravidelne dochádza ku krádežiam duševného vlastníctva. Firmy však nariekajú, že problém je globálny.
"Napodobeniny vznikajú desaťročia, prvé sme zaznamenali na konci 40. rokov minulého storočia. Je to problém, s ktorým sa neustále stretávame," hovorí hovorca výrobcu stavebníc Lego Roar Rude Trangbæk. "Kvôli globalizácii je to horšie ako predtým," doplnil.
Podozrenie z kopírovania nápadov je veľmi časté v módnom priemysle. Britská firma Next v tomto mesiaci dosiahla dohodu so značkou Scamp & Dude kvôli obvineniam z kopírovania vzoru zvieracích labiek na detskom tričku. Značka Next bola obvinená z očividného skopírovania čiernych stôp na sivom podklade vrátane výrazného obrázku červeného blesku na hrudníku.
Firmy by si mali registrovať ochranné známky a zaistiť si ďalšie formy ochrany duševného vlastníctva vo všetkých krajinách, kde pôsobia. Podľa Sonali Parekhovej, šéfky britskej Federácie malých podnikov to však často nerobia. Z nevedomosti, ale aj kvôli vysokým nákladom na takéto kroky.
"Stáva sa tiež, že podanie žiadosti o patent upozorní falšovateľov na nový dizajn a oni sa ho potom snažia napodobniť," hovorí.