Spoločnosť Coca-Cola Company dlhodobo ovplyvňovala boj čínskej vlády s detskou obezitou. Pracovníkom ním plateného inštitútu sa podarilo presvedčiť vládne kruhy, že by sa deti mali viac zamerať na pohyb a nie na zmenu jedálnička. Firma si tak zachovala podiel predaja sladkého nápoja na trhu.
Čína dlhodobo zápasí s problémom obrích rozmerov - obezitou. Už v roku 2011 ňou trpelo vyše štyridsať dva percent čínskej dospelej populácie. A číslo stále rastie.
V roku 1991 to pritom bolo iba 20,5 percenta. Podľa akademičky z Harvardovej univerzity Susan Greenhalghovej je jednou z príčin správanie spoločnosti Coca-Cola, pre ktorú je Čína tretím najväčším svetovým trhom.
Ovplyvňovanie trvalo desaťročia
Firma, ktorá si privlastnila ako reklamný predmet Santa Clausa, rozširovala svoj vplyv v Číne už od roku 1999.
Podľa denníka the Guardian sa najväčšie ovplyvňovania čínskej vlády odohrávalo vždy skrz vedecký inštitút International Life Science Institute (Isil) založený viceprezidentom Coca-Coly Alexom Malaspinom za veľkého prispenia samotnej spoločnosti.
"ILSI- China má veľký vplyv vo vládnych kruhoch," tvrdí Greenhalghová. Inštitút do minulého roka viedol Chen Chunming.
Bol veľmi známym nutričným odborníkom a predtým pôsobil ako predseda Čínskej akadémie pre preventívnu medicínu, ktorá spadá pod čínske ministerstvo vnútra. Práve jeho osoba poskytovala inštitútu veľký vplyv a mohol tak vďaka tomu kontrolovať smerovanie vládnej politiky.
Inštitút je totiž v Čínskej ľudovej republike vnímaný ako "budovateľ mostov medzi vládou, akademikmi a priemyslom, informujúci o posledných vedeckých objavoch, ktoré by mohli mať vplyv na výživu (obzvlášť potom v oblasti obezity a vývoja detí), bezpečnosť stravovania, prevenciu chronických ochorení," opísala situáciu Greenhalghová vo vedeckom periodiku British Medical Journal.
Coca-Cola pritom nebola jedinou spoločnosťou podporujúcou trochu menej zdravý spôsob stravovania. Finančné dary pritekali od firiem Nestlé, McDonalds či PepsiCo. Coca-Cola však investovala rozhodne najväčšie sumy.
Žiadne diéty, ale pohyb!
"Neorganizujeme len konferencie, meníme vedecké poznatky v politiku," povedal počas jedného z mnohých rozhovorov s Greenhalgovou šéf ILSI Chen Chunming. A práve to sa stalo zásadným faktorom.
Rovnako ako v USA aj v Číne začala Coca-Cola od roku 2004 propagovať "zdravý a aktívny životný štýl", inak povedané - jedlo a pitie je súčasťou zdravého života a aby ste sa vyhli obezite, musíte sa hýbať.
Hoci bol inštitút dlhodobo v Európe a USA kritizovaný, v Číne sa pokúšal aj nachádzať benefity v pití sladených nápojov. Čínskej pobočke inštitútu sa nakoniec podarilo medzi rokmi 1999-2015 úplne zmeniť verejnú politiku vlády od zamerania na výživové hodnoty a diéty k dôrazu na fyzickú aktivitu.
Národné plány tak úplne ignorovali odporúčania Svetovej zdravotníckej organizácie o obmedzení sladených nápojov, či zníženie na deti cielenej reklamy na jedlo. Cieľom bolo vždy viac pohybu, ako propagovala Coca-Cola.
Inštitút obvinenia popiera
Všetko bolo navyše podporované vedeckými konferenciami, na ktorých pravidelne vystupovali experti na obezitu, ktorí boli podľa Greenhalgovej na výplatnej páske buď samotnej Coca-Coly, alebo inštitútu.
"Tým, že spoločnosť nahrnula obrovské finančné zdroje za jeden vedecký názor a na druhej strane chýbala protiváha, zabezpečila si Cola v Číne bezpečný trh," tvrdí vedkyňa.
Jej pozíciu podporil aj uznávaný nutričný expert Barry Popkin. ILSI tvrdenia vedcov popiera s tým, že existuje kvôli spolupráci vedcov, nie kvôli lobingu.
"Radi by sme tiež podotkli, že mnohí experti vymenovaní v článku už pre ILSI nepracujú, alebo s ním nie sú spojení," uviedli zástupcovia inštitútu vo vyhlásení. Samotná spoločnosť Coca-Cola potom pre denník The Guardian uviedla, že si je vedomá vysokého obsahu cukru v nápojoch a pracuje na jeho znížení.