Vyšetrovatelia nehody Boeingu 737 MAX, pri ktorej sa v Etiópii zabilo 10. marca 157 ľudí, došli k záveru, že tesne pred pádom bol zbytočne aktivovaný stabilizačný systém lietadla.
S odvolaním sa na zdroje blízke vyšetrovaniu to dnes napísal denník The Wall Street Journal. Agentúra Reuters uviedla, že predbežná správa z vyšetrovania bude zverejnená budúci týždeň.
Lietadlo sa zrútilo niekoľko minút po štarte z Addis Abeby za okolností veľmi podobných, aké sprevádzali minuloročnú nehodu lietadla toho istého typu spoločnosti Lion Air v Indonézii. Vtedy o život prišlo 189 ľudí.
Automat poslal stroj do strmhlavého letu
The Wall Street Journal píše, že v prípade nehody spoločnosti Lion Air stabilizačný systém na základe chybných informácií zo senzorov opakovane skláňal predok lietadla k zemi a pilot sa márne snažil obnoviť kontrolu nad letom.
Firma Boeing začala urýchlene riešiť predpokladaný problém softvéru a v stredu oznámila, že ho v lietadle MAX upravila tak, aby sa zabránilo chybnej aktivácii stabilizačného systému MCAS. Táto aktualizácia, ktorá ešte nebola schválená, má predísť opakovaniu chybných operácií systému, čo je jadro bezpečnostných obáv.
Boeingy 737 MAX sú najrýchlejšie predávanými lietadlami firmy. Spoločnosť má na ne objednávky v hodnote 500 miliárd dolárov, píše Reuters. Stroje, ktoré doteraz lietali, od nehody v Etiópii nie sú v prevádzke.
Žaloba na firmu Boeing
Výrobca pripravil výcvikový program, ktorým majú piloti prejsť, než bude prevádzka týchto boeingov obnovená. Rovnako ako pred oboma nehodami ale firma tvrdí, že pre bezpečnú obsluhu lietadiel MAX piloti nemusia prejsť výcvikom na letových simulátoroch.
Na chicagskom federálnom súde vo štvrtok podala na firmu Boeing žalobu rodina rwandského občana Jacksona Musoniho, ktorý pri nehode v Etiópii zahynul. Je postavená na tom, že lietadlo bolo vybavené chybným systémom automatickej kontroly letu. Firma žalobu odmietla komentovať.