Škody v celkovej výške 78 miliárd eur spôsobili podľa nemeckých vyšetrovateľov niektorí manažéri koncernu Volkswagen svojim podielom na emisnom škandále.
Údaj obsahuje obžaloba z konca minulého týždňa, ktorá smeruje aj proti bývalému šéfovi nemeckého koncernu Martinovi Winterkornovi a o ktorej informovali denník Süddeutsche Zeitung a rozhlasové a televízne stanice NDR a WDR.
Winterkorn a štvorica ďalších manažérov čelí obžalobe z ťažkého podvodu a tiež z porušenia zákona o nekalej súťaži. Niektorí sa navyše budú musieť zodpovedať zo sprenevery, krátenia daní alebo falšovania dokumentov. Za ťažký prípad podvodu hrozí v Nemecku šesť mesiacov až desať rokov odňatia slobody.
"Obžalovaní rokovali v snahe zaistiť firme čo najvyššie predajné čísla s čo najvyšším ziskom," uviedlo začiatkom týždňa v tlačovej správe štátne zastupiteľstvo k pätici koncernových manažérov. Podľa prokuratúry s týmto cieľom spoločnosť predala okolo deväť miliónov dieselových áut značiek VW, Škoda, Audi a Seat s nelegálne upraveným softvérom, vďaka ktorému vozidlá pri emisných testoch produkovali výrazne menej škodlivín ako v skutočnej prevádzke.
Spôsobili obrovské škody
Práve tým, že sa na manipuláciách podieľali, alebo o nich prinajmenšom neinformovali úrady a verejnosť, pätica podľa obžaloby spôsobila obrovské škody. V prípade dvoch obžalovaných, ktorí boli do podvodov zapojení od začiatku, ich prokuratúra vyčíslila dokonca na približne 78 miliárd eur.
K tejto sume prokuratúra dospela na základe úvahy, že hodnota manipulovaných áut predaných v Európe klesla na 60 percent a vozidiel predaných v USA dokonca na nulu.
Kalkulácia vyšetrovateľov
Pri všetkých piatich obžalovaných prokurátori vychádzali z počtu zmanipulovaných áut, ktoré sa predali za dobu ich zapojenia do podvodov alebo ich povedomia o nich. Relatívne najlepšie z tohto porovnania vychádza Sedemdesiatjedenročný Winterkorn, ktorý sa podľa obžaloby o manipuláciách dozvedel 25. mája 2014, a nesie tak priamu zodpovednosť "len" za 65 tisíc vozov s podvodným softvérom.
Nemecké médiá ale poznamenávajú, že kalkulácia vyšetrovateľov je prinajmenšom hodná diskusie. Nie je totiž úplne jasné, ako presne došli napríklad k poklesu hodnoty o 40 percent. Volkswagen vždy taký pohľad na svoje počínanie a možné škody odmietal aj s tvrdením, že zákazníci autá dodnes používajú.
Kvôli emisnému škandálu už vlani nemecká prokuratúra Volkswagenu vymerala pokutu vo výške jednej miliardy eur. Volkswagen vtedy uviedol, že pokutu prijíma a priznáva sa tak k svojej zodpovednosti. Celkom už v súvislosti so škandálom koncern zaplatil okolo 29 miliárd eur.