Európsky výrobca lietadiel Airbus predstaví v pondelok v leteckom veľtrhu v Paríži diaľkovú verziu svojho lietadla A321neo. Jeho cieľom je presadiť sa na trhu strojov pre diaľkové lety na úkor svojho rivala, amerického koncernu Boeing.
Európsky výrobca by mal v priebehu týždňa oznámiť takmer 200 objednávok na nový model A321XLR. Uviedli zdroje oboznámené so situáciou, ktoré nechceli byť menované.
Unbeatable fuel efficiency goes extra-long range with the new #A321XLR - flying up to 4,700nm with outstanding performance; combining single-aisle economics with long-haul widebody cabin comfort. https://t.co/g69kJiOqn3 #PAS19 #WeMaketItFly pic.twitter.com/yNOSDknLoQ
— Airbus (@Airbus) 17. júna 2019
Parížsky veľtrh, najväčšia výročná udalosť v leteckom priemysle, ktorý sa strieda s britskou Farnborough Airshow, je už tradične súbojom medzi obchodnými tímami Airbusu a Boeingu o objednávky komerčných lietadiel.
Analytici však očakávajú, že tento rok bude dopyt relatívne utlmený vzhľadom na spomaľovanie ekonomík, napätie v obchode a geopolitickú neistotu. Tieto faktory znepokojujú letecké spoločnosti, čo podčiarklo aj varovanie nemeckých aerolínií Lufthansa pred slabším ziskom.
Problémy firiem
Airbus a Boeing tiež zápasia s vlastnými problémami. Americký koncern sa snaží uviesť svoj najpredávanejší model Boeing 737 MAX späť do prevádzky po jeho uzemnení v dôsledku dvoch tragických havárií. Airbus sa zase musí zaoberať dlhotrvajúcim korupčným škandálom.
Šéf Boeingu Dennis Muilenburg v nedeľu povedal, že na parížskom veľtrhu oznámi nové objednávky, pričom zdôraznil, že jeho hlavným cieľom je bezpečnosť.
Analytici očakávajú na veľtrhu od 400 do 800 nových objednávok komerčných lietadiel a záväzkov. Na porovnanie, vlani vo Farnborough to bolo 959 objednávok.
Stroj na diaľkové lety
Airbus A321XLR má byť najdlhším z užších modelov lietadiel, pretože letecké spoločnosti sa snažia maximalizovať flexibilitu lietadiel s jednou palubou a nižšou spotrebou paliva.
S doletom zhruba 7500 kilometrov prekoná Boeing 757 a zaradí sa medzi stroje určené na diaľkové lety. V tomto segmente dominujú širšie a na prevádzku nákladnejšie lietadlá.
Ale v odborných kruhoch sa diskutuje aj o tom, či si cestujúci môžu užiť dlhé lety v stredne veľkých strojoch a za akú cenu.