Nespokojný zákazník poľských železníc vynaložil tisíce zlotých a hodiny svojho času, aby kúpil lístky na celý vlak, a to len preto, aby ich hneď nasledujúci deň skúsil vrátiť.
To všetko urobil kvôli tomu, aby na sociálnych sieťach predviedol, ako byrokraticky sa štátne železnice správajú k cestujúcim. A železnice sa nechali vyprovokovať, napísal poľský denník Gazeta Wyborcza.
Mariusz Chodor vysvetlil, že mu išlo o vzburu proti "nejasným predpisom a byrokracii v štátnej spoločnosti". Chcel ukázať, akú prevahu má štátny obor nad radovým cestujúcim a ako malú má jedinec šancu v konflikte s monopolom.
Na ukážku investoval 6000 zlotých (asi 1400 eur) a osem hodín svojho času; na oplátku z dvoch staničných automatov získal 350 cestovných lístkov na vlak z Varšavy do mesta Radom. Druhý deň sa lístky pokúsil železničnej spoločnosti PKP Intercity vrátiť.
Podľa železníc podvádzal
Ale Chodor podľa spoločnosti podvádzal: peniaze za vrátenie lístkov sa podľa pravidiel vracajú na platobnú kartu použitú pri ich nákupe, Chodor to skúšal s inou kartou, a tak žiadne peniaze nedostal. Teraz mu spoločnosť hrozí súdom.
Firma PKP Intercity mu tiež vyčíta, že ju "vystavil riziku značnej ujmy" a konal "proti dobrým mravom". To je ale podľa denníka nezmysel: každý si predsa smie kúpiť a vrátiť toľko cestovných lístkov, koľko chce - a navyše si firma pri vrátení cestovných lístkov strháva 15 percent.
Ďaleko horšie veci železníc
Poľské železnice majú podľa denníka Gazeta Wyborcza na svedomí okrem byrokracie ďaleko horšie veci: bežne vraj predávajú lístky na vlak vyššej kategórie, než aký sa v skutočnosti pristaví, pretože si spočítali, že málokto z cestujúcich podstúpi muky reklamácie, vyžadujúce odoslať sťažnosť poštou a potom čakať na vybavenie až 30 dní.
Alebo zvýhodnené ponuky sú dostupné len v pokladniach, ktoré z mnohých staniciach dávno zmizli. Skrátka špecialitou poľskej železnice vraj je radšej nič pre cestujúcich nerobiť, namiesto toho, aby ľudí podporovali v cestovaní vlakom.