Nízkonákladové aerolínie sa snažia ušetriť, kde sa to len dá. Napríklad priestor pre nohy sa priebežne zmenšuje už vyše desať rokov. V najnaplnenejších lietadlách sa za tú dobu zúžil o viac ako 7,5 centimetra. Sedačky sa pritom zrejme budú zahusťovať aj naďalej.
Majstrami sú v tomto odbore ázijskí nízkonákladoví dopravcovia. Naposledy to ukázali aerolínie Cebu Air. Podľa Airbusu sa do lietadiel A330neo zmestí maximálne 440 sedačiek. Túto hodnotu považuje za akúsi hranicu toho, kedy je let ešte komfortný.
Cebu bude mať vo svojich nových A330neo sedačiek 460. Ako sa to dopravcovi podarilo? Jednoducho. Posunul toalety, upravil kuchynku a zmenšil priestor pre každého pasažiera.
Ázia je v tejto oblasti špecifická predovšetkým kvôli silnému populačnímu rastu a neustále rastúcej strednej triede. Veľa tamojších obyvateľov tiež hľadí skôr na cenu ako na vlastné pohodlie.
Zmenšuje sa aj v Európe
O nič neobvyklé nejde ani u európskych dopravcov. Na malý priestor pre nohy si napríklad pri aerolíniách Ryanair ľudia sťažujú už niekoľko rokov. A všetko nasvedčuje tomu, že sa bude naďalej zmenšovať. "V budúcom desaťročí to bude ešte horšie," povedal agentúre Bloomberg Mathieu De Marchi, konzultant z bangkockej firmy Landrum & Brown.
Kúpiť si ďalšie rovnako veľké lietadlo je totiž pre dopravcu príliš drahé (okrem ceny stroja samotného totiž musí zaplatiť aj za rôzne povolenia), obmeniť celú letku navyše obnáša výcvik pilotov a administratívu navyše. Aerolíniám tak zostáva už len jeden spôsob, ako ušetriť - zmenšiť sedačky.
A to je poznať. Podľa aerolínií Qantas cena leteniek za posledných desať rokov klesla na polovicu. Z časti je to zásluha väčšej naplnenosti lietadiel. Na začiatku tisícročia bol v ekonomickej triede bežný priestor pre pasažiera približne 84 centimetrov, dnes vychádza v priemere zhruba na 76 centimetrov. Sedadlá sa tiež zúžili, a to o necelé štyri centimetre.
Nejde to donekonečna. Zatiaľ
Množstvo sedačiek a ich veľkosť pritom neovplyvňuje iba cenu letenky a pohodlie cestujúcich. "Veľké množstvo ľudí v lietadle má dopad aj na evakuačnú dobu. Pre tú je daný časový limit," uviedol pre iDNES.cz tento rok apríli hovorca českého Úradu pre civilné letectvo Vítězslav Pekný.
"Nemožno posadiť dvakrát toľko ľudí do lietadla, z ktorého by sa potom prípadne nedostali von," dodal. Sedačky sa tak, aspoň zatiaľ, nedajú zmenšovať "donekončna". "Spĺňať podmienky musia nielen sedačky, ale aj celé lietadlo," zakončil Pekný.
Hovorca vtedy reagoval na nový výrobok talianskej firmy Avio Interiors. Tá v Hamburgu predstavila prototyp svojich sedačiek Skyrider 3.0. Sú konštruované tak, aby medzi nimi mohol byť rozostup len 58 centimetrov - pasažieri tak let v podstate strávi "postojačky". Majú byť určené len na krátke lety, podľa šéfa firmy v takej polohe cestujúci bez problému vydržia až tri hodiny.