Pixabay
StoryEditor

Miesta pre nohy v lietadlách ubúda. Aerolínie šetria a budú šetriť aj naďalej

29.07.2019, 17:30
Autor:
osvosv
K zmenšovaniu priestoru pre pasažierov sa uchyľujú najmä nízkonákladové aerolínie.

Nízkonákladové aerolínie sa snažia ušetriť, kde sa to len dá. Napríklad priestor pre nohy sa priebežne zmenšuje už vyše desať rokov. V najnaplnenejších lietadlách sa za tú dobu zúžil o viac ako 7,5 centimetra. Sedačky sa pritom zrejme budú zahusťovať aj naďalej.

Majstrami sú v tomto odbore ázijskí nízkonákladoví dopravcovia. Naposledy to ukázali aerolínie Cebu Air. Podľa Airbusu sa do lietadiel A330neo zmestí maximálne 440 sedačiek. Túto hodnotu považuje za akúsi hranicu toho, kedy je let ešte komfortný.

Cebu bude mať vo svojich nových A330neo sedačiek 460. Ako sa to dopravcovi podarilo? Jednoducho. Posunul toalety, upravil kuchynku a zmenšil priestor pre každého pasažiera.

Ázia je v tejto oblasti špecifická predovšetkým kvôli silnému populačnímu rastu a neustále rastúcej strednej triede. Veľa tamojších obyvateľov tiež hľadí skôr na cenu ako na vlastné pohodlie.

Zmenšuje sa aj v Európe

O nič neobvyklé nejde ani u európskych dopravcov. Na malý priestor pre nohy si napríklad pri aerolíniách Ryanair ľudia sťažujú už niekoľko rokov. A všetko nasvedčuje tomu, že sa bude naďalej zmenšovať. "V budúcom desaťročí to bude ešte horšie," povedal agentúre Bloomberg Mathieu De Marchi, konzultant z bangkockej firmy Landrum & Brown.

Kúpiť si ďalšie rovnako veľké lietadlo je totiž pre dopravcu príliš drahé (okrem ceny stroja samotného totiž musí zaplatiť aj za rôzne povolenia), obmeniť celú letku navyše obnáša výcvik pilotov a administratívu navyše. Aerolíniám tak zostáva už len jeden spôsob, ako ušetriť - zmenšiť sedačky.

A to je poznať. Podľa aerolínií Qantas cena leteniek za posledných desať rokov klesla na polovicu. Z časti je to zásluha väčšej naplnenosti lietadiel. Na začiatku tisícročia bol v ekonomickej triede bežný priestor pre pasažiera približne 84 centimetrov, dnes vychádza v priemere zhruba na 76 centimetrov. Sedadlá sa tiež zúžili, a to o necelé štyri centimetre.

Nejde to donekonečna. Zatiaľ

Množstvo sedačiek a ich veľkosť pritom neovplyvňuje iba cenu letenky a pohodlie cestujúcich. "Veľké množstvo ľudí v lietadle má dopad aj na evakuačnú dobu. Pre tú je daný časový limit," uviedol pre iDNES.cz tento rok apríli hovorca českého Úradu pre civilné letectvo Vítězslav Pekný.

"Nemožno posadiť dvakrát toľko ľudí do lietadla, z ktorého by sa potom prípadne nedostali von," dodal. Sedačky sa tak, aspoň zatiaľ, nedajú zmenšovať "donekončna". "Spĺňať podmienky musia nielen sedačky, ale aj celé lietadlo," zakončil Pekný.

Hovorca vtedy reagoval na nový výrobok talianskej firmy Avio Interiors. Tá v Hamburgu predstavila prototyp svojich sedačiek Skyrider 3.0. Sú konštruované tak, aby medzi nimi mohol byť rozostup len 58 centimetrov - pasažieri tak let v podstate strávi "postojačky". Majú byť určené len na krátke lety, podľa šéfa firmy v takej polohe cestujúci bez problému vydržia až tri hodiny.

01 - Modified: 2024-06-04 09:05:01 - Feat.: - Title: Airbus rokuje o veľkom predaji stoviek lietadiel do Číny. Ťaží z tamojšej fabriky 02 - Modified: 2024-03-30 12:00:00 - Feat.: - Title: Máš strach z turbulencií? Týmto európskym destináciám sa radšej oblúkom vyhýbaj 03 - Modified: 2024-03-09 10:00:00 - Feat.: - Title: Expert varuje pred najväčším hriechom, ktorý môžeš počas letu spáchať. Robí to väčšina ľudí 04 - Modified: 2024-03-04 11:19:37 - Feat.: - Title: Ukrajina očakáva okrídlenú primadonu. F-16 však môže byť bez údržby prekliatím 05 - Modified: 2024-02-29 17:11:03 - Feat.: - Title: Ukrajina oznámila, že vo februári zostrelila rekordný počet ruských lietadiel
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/zahranicna-ekonomika, menuAlias = zahranicna-ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
18. jún 2024 14:43