Zhoršenie vzťahov medzi Soulom a Tokiom výrazne pociťujú japonské automobilky. Ako ukázali najnovšie údaje, predaj áut japonských značiek v Južnej Kórei zaznamenal minulý mesiac prudký pokles.
Podľa informácií z juhokórejského automobilového sektora predaj áut najväčšej japonskej automobilky Toyota na juhokórejskom trhu klesol minulý mesiac medziročne o 32 percent. V prípade áut firmy Honda dosiahol pokles 34 percent.
Aj keď samotné firmy stále posudzujú hlavné faktory poklesu predaja, podľa analytikov sú za tým do veľkej miery výzvy na bojkot japonských produktov, pričom táto kampaň môže v nasledujúcom období ešte zosilnieť.
Spory medzi krajinami zhoršila otázka kompenzácií obetí japonskej nadvlády nad Kórejským polostrovom v rokoch 1910-1945.
V rámci vzájomných sporov Japonsko v júli sprísnilo kontroly na vývoz do Južnej Kórey, čím napätie ešte zvýšilo. To sa odrazilo na dopyte po japonských produktoch vrátane áut a piva. Obyvatelia Južnej Kórey začali okrem toho obmedzovať aj cesty do Japonska.
Minulý týždeň Tokio situáciu ešte zhoršilo, keď vyňalo Južnú Kóreu z takzvaného bieleho zoznamu krajín s preferenčným obchodným štatútom.
"Počet návštevníkov v predajniach klesá a z tých, ktorí prídu, mnohí váhajú s podpisom kontraktu," povedal zástupca divízie Honda Korea, ktorý si neželal byť menovaný.
Automobilky sa vyjadriť nechceli, podľa analytikov je však za tým zvyšujúca sa protijaponská nálada v spoločnosti. Ako povedal profesor z Daelim University College Kim Pil-so, "juhokórejskí spotrebitelia sú na Japoncov nahnevaní. Čoskoro bude v Kórei tabu šoférovať japonské auto".