Americká spoločnosť Verizon predáva blogovaciu službu Tumblr. Ešte pred šiestimi rokmi mal Tumblr hodnotu 1,1 miliardy dolárov. Dnes sa dá získať za menej ako desať miliónov dolárov a stratil viac ako deväťdesiatdeväť percent svojej hodnoty. Môže za to zrejme nástup Twitteru a Facebooku, iní vinia zákaz pornografie.
Čítať si staré tlačovej správy je niekedy čarovné. Napríklad tú, v ktorej Marris Meyerová, vtedajšia šéfka spoločnosti Yahoo, v roku 2013 oslavovala nákup blogovacej služby Tumblr: "S radosťou oznamujem, že sme sa dohodli na akvizícii spoločnosti Tumblr! Sľubujeme, že to nepokazíme." (Doslova uviedla: "We promise not to screw it up ", pozn. red.)
Šéf Tumblr to vtedy oslávil ešte jasnejšie: "Hej všetci, som bez seba radosťou, pretože Tumblr sa pripojí k Yahoo. (...) Yahoo je jednou z tých pôvodných internetových firiem a Marissa a jej tím zdieľa náš sen urobiť z internetu najlepšie umelecképlátno. (...) F * ck yeah, David," podpísal sa zakladateľ Tumblr David Karp.
Mal vtedy rozhodne čo oslavovať. Firma Yahoo za Tumblr zaplatila 1,1 miliardy dolárov z čoho Karpovi pripadla približne štvrtina.
Ako stratiť 99 percent ceny za šesť rokov
Yahoo od roku 2013 prešlo veľkými reorganizáciami. Veľkú časť Yahoo (internetovú divíziu) kúpila v roku 2016 firma Verizon, ktorá tak prevzala aj Tumblr. Práve Verizon teraz predáva Tumblr, a to za cenu oveľa nižšiu, než za koľko službu predtým Yahoo kúpilo. Automatic, firma prevádzkujúca populárny blogovacie systém / platformu WordPress, kúpi Tumblr za necelých 10 miliónov dolárov.
Ako je možné, že služba, ktorá je je dodnes aktívne využívaná, ide o 77. najnavštevovanejšie stránku sveta, stratila vyše 99 percent zo svojej pôvodnej hodnoty?
Napádajú nás nasledujúce možnosti, dosť pravdepodobne pôjde o ich kombináciu:
Nadhodnocenosť v roku 2013 - Keď Meyerová kupovala v roku 2013 Tumblr, potrebovala pre Yahoo nejakú "sociálnu sieť", a pretože sociálne siete boli vtedy všeobecne na vzostupe, vsadila zrejme na to, že je to posledná možnosť, ako môže Yahoo naskočiť do unikajúceho vlaku. Preto Yahoo za Tumblr minulo "nehorázne" peniaze. V kontexte akvizície Instagramu, sociálnej siete, ktorú Facebook v roku 2012 kúpil za miliardu dolárov, sa to zdalo ako zodpovedajúca suma. Yahoo potrebovalo niečo pre mladých ľudí a Tumblr ich bol plný.
Neschopnosť zarábať podľa plánu - Lenže zatiaľ čo Facebook vie, ako na sociálnych sieťach zarábať (cielená reklama), Tumblr si v tejto oblasti veľmi nevedel rady. Ciele, ktoré si Yahoo stanovilo ohľadom ziskov, neboli ani zďaleka naplnené. A tak už v roku 2016 bolo jasné, že Meyerová svoj sľub "nepokazíme to" nesplní. Za tri roky si Yahoo postupne odpísalo v závierke stratu vyše 700 miliónov dolárov, teda viac ako polovicu pôvodnej ceny. Yahoo napokon v tej dobe rokoval o svojej vlastnej akvizícii, a tak bola firma pod drobnohľadom potenciálnych záujemcov.
Zákaz pornografie - Určite nejde o najvýznamnejšiu príčinu neúspechu, patrí sa ju však spomenúť. Tumblr totiž už v čase, keď ho Yahoo kúpilo, ťažil z obľúbenosti pornografického obsahu, respektíve "obsahu pre dospelých". Podľa dobových odhadov tvoril až 11 percent a 22 percent návštevnosti. Potom, čo Tumblr tzv. NSFW obsah ("nevhodný do práce") koncom roka 2018 zakázal, klesla návštevnosť o 30 percent.
Zmenil sa internet - Web v roku 2019 je o dosť iný, než web v roku 2013. Vtedy sa špekulovalo, "čo bude budúci Facebook", a každá veľká sociálna sieť mala plány, ako s Facebookom súperiť. Dnes webové služby nielen v USA ovláda päť veľkých pseudomonopolov (tzv. FAANG = Facebook, Amazon, Apple, Netflix a Google) a snaha liezť im do kapusty zvyčajne nie je finančne lákavou stratégiou. Tumblr si prakticky nemôže siahnuť na stomiliónové príjmy z reklamy, ktoré by vysokú cenu oprávňovali.
Jednoducho sa ho potrebujú zbaviť
Verizon považuje mediálnu sekciu za bezcennú - Kým pre Yahoo bol Tumblr spôsob, ako obnoviť svoju zašlú slávu na webe, pre Verizon, ktorý Yahoo kúpil, to je skôr bezcenná príťaž.
Verizon je medzinárodná telekomunikačná spoločnosť, ktorá potrebuje investovať do 5G infraštruktúry, nie riešiť, ako teenagerom definovať, čo je pornografia a čo nie. Verizon je teda najskôr rád, že sa zbavil služby, ktorá mu dlhodobo nezapadala do rastovej stratégie a vlastne ani do žiadnej inej stratégie.
Zato do portfólia spoločnosti Automatic, ktorá spravuje blogovací systém - platformu WordPress, Tumblr celkom zapadá. Naznačuje to aj blog, v ktorom Tumblr oznamuje novú akvizíciu: "Nemôžeme byť nadšenejší z toho, že sa spájame s tímom, ktorý má podobnú misiu ako my. WordPress aj Tumblr sú obaja priekopníkmi medzi blogovacími systémami. "
"Naším spoločným cieľom je dávať hlas všetkým komunitám, najmä tým, ktorých hlasy sú marginalizované," pokračuje nadšený článok. "Tešíme sa na to, ako budeme vytvárať nástroje pre sebavyjadrenie a pre komunity a spoločne budeme budovať lepší, inkluzívnejší internet."
Uvidíme, ako tieto nadšené vety budú znieť za ďalších šesť rokov.