Krach britskej cestovnej kancelárie bude britskú vládu a poisťovne stáť cez 500 miliónov libier (563 miliónov eur), napísal dnes denník Financial Times (FT).
Podľa vlády vyjdú refundácie zrušených rezervácií na 420 miliónov libier, desiatky miliónov sa zaplatí hotelierom a na zhruba 100 miliónov vyjde tisícka charterových letov, ktorými sa klienti zbankrotovanej firmy dopravujú do Británie.
Tieto výdavky prevyšujú finančné prostriedky, ktorými disponuje kapitalizačný systém ATOL určený pre riešenie náhrad poškodených klientov skrachovaných kancelárií.
Do fondu ATOL prispievajú povinne všetky britské cestovné kancelárie a teraz má k dispozícii 570 miliónov libier.
Peniaze neuvidia
Krach jednej z najstarších cestovnej kancelárií tento týždeň výrazne postihol jej veriteľa, dodávateľov a partnerov.
Bankám - vrátane Barclays, Morgan Stanley, UniCredit, Credit Suisse a Royal Bank of Scotland - hrozia odpisy až 1,8 miliárd libier.
Thomas Cook podľa FT dlhuje 1,9 miliardy libier a podľa zdrojov blízkych bankám možno očakávať, že veritelia, teda banky a držitelia dlhopisov, valnú časť svojich peňazí už neuvidia.
Korporačná chamtivosť
Britský parlament vo štvrtok oznámil, že chce krach spoločnosti vyšetriť a preskúmať účtovníctva firmy, platy vedenia a rolu audítorov. Výbor pre obchodnú, energetickú a priemyselnú stratégiu chce vypočuť šéfa spoločnosti Petra Fankhausera a ďalej predsedu predstavenstva, finančného riaditeľa i audítorov.
"Za bankrotom spoločnosti Thomas Cook sa podľa všetkého skrýva príbeh korporačnej chamtivosti, ktorý vzbudzuje vážne otázky ohľadne toho, ako konalo vedenie Thomasa Cooka a ako spoločnosť riadilo," uviedla predsedníčka komisie Rachel Reevesová.
Podľa zdroja blízkeho insolvencii sú aktíva Thomasa Cooka "žalostné". Štyri desiatky lietadiel britskej flotily skrachovanej cestovnej kancelárie sú staré v priemere 11 rokov.
Sieť hotelov
Sieť kamenných pobočiek na hlavných uliciach britských miest firma nevlastní, ale má ich prenajaté. Najväčšiu hodnotu majú zrejme letiskové sloty, teda pridelené časy odletov a pristátí, o ktoré už prejavili záujem spoločnosti Virgin Atlantic a Wizz Air. Hodnotu má aj značka Thomas Cook.
Nejaký kapitál zrejme pôjde získať z hotelov Thomas Cook. Spoločnosť uzavrela v roku 2017 strategické partnerstvo so švajčiarskou investičnou firmou LMEY Investments a spoločne o rok založili fond na rozvoj hotelovej siete v objeme 150 miliónov libier.
LMEY uviedla, že by teraz chcela 42 percentný podiel Thomasa Cooka odkúpiť a hľadá partnera na prevádzku hotelovej siete.
Pred krachom bola väčšina veriteľov pripravená vymeniť dlhy spoločnosti za majetkový podiel 450 miliónov libier. Firmu chcela kúpiť čínska spoločnosť Fosun, ktorá mala získať rovnaký majetkový podiel ako veritelia.
Vláda pomoc odmietla
Počítalo sa s tým, že čínsky investor získa najmenej 75 percent aktivít v organizovaní zájazdov 25 percent leteckej divízie, napísala na sklonku augusta agentúra Reuters.
Cestovnej kancelárii sa ale po dohodnutí finančnej injekcie 900 miliónov libier nepodarilo získať dodatočný kapitál v objeme 200 miliónov libier, ktorý požadovali veriteľské banky.
Thomas Cook o túto čiastku žiadal okrem iného aj britskú vládu, ktorá žiadosť odmietla, pretože by to podľa nej bolo plytvanie peniazmi daňových poplatníkov, napísala v utorok agentúra Reuters.
"Kolujú rôzne fámy, ale faktom je, že 200 miliónov (libier) je podhodnotený odhad toho, čo by Thomas Cook potreboval na veľmi krátku dobu, na jeden alebo dva týždne," povedala televízii Sky News britská ministerka obchodu Andrea Leadsomová.