Rokovania o novej štvorročnej pracovnej zmluve medzi vedením najväčšej americkej automobilky General Motors (GM) a jej štrajkujúcimi robotníkmi sa v nedeľu obrátili smerom k horšiemu.
Odborový zväz United Auto Workers (UAW) totiž odmietol najnovšiu ponuku vedenia, ale obe strany stále pokračujú v diskusii.
GM predložil odborom ponuku v podstate zhodnú s tou, ktorú odborári predtým odmietli, uviedol Terry Dittes, viceprezident UAW zodpovedný za GM v liste členom zväzu. Dodal, že UAW v sobotu dali GM ponuku, ktorá sa týkala miezd, odmien, istoty zamestnania, zdieľania zisku a ďalších bodov.
Vedenie GM im v nedeľu ráno odpovedalo svojou protiponukou, v rámci ktorej „neurobilo nič, čím by sa dosiahol pokrok pri celom rade problémov“.
GM vo vyhlásení uviedol, že sa zaviazal rokovať „nepretržite“, aby dosiahol dohodu.
Štrajk v GM sa začal 16. septembra. Zapojilo sa doň až 48-tisíc členov UAW, ktorí požadujú vyššie mzdy, väčšiu istotu zamestnania, väčší podiel na zisku koncernu a ochranu svojich zdravotných benefitov. Obe strany sa stretávali každý deň.
Jedným z kľúčových bodov je budúca výroba. UAW chce, aby sa GM zaviazal, že bude v amerických závodoch vyrábať viac nových modelov, ako aktuálne plánuje.
Predstavitelia GM zase argumentujú, že počet pracovných miest v amerických závodoch koncernu je najvyšší v rámci tohto odvetvia priemyslu a potrebuje vyrábať niektoré vozidlá aj na iných trhoch, aby udržal náklady pod kontrolou.
Tesne pred začiatkom štrajku GM oznámil, že jeho ponuka pre UAW zahŕňala aj plány investícií za viac ako sedem miliárd amerických dolárov (6,37 miliardy eur) do amerických závodov.
UAW však chce, aby GM presunul montáž vozidiel späť z iných krajín, ako sú Mexiko a Čína, do USA.
Ďalšími otázkami, ktoré zostali nevyriešené sú mzdy a dôchodky, uviedol zdroj, ktorý nechcel byť menovaný.
Analytici odhadujú, že štrajk stál GM vyše jednej miliardy dolárov a spoločnosť LMC Automotive minulý týždeň zase odhadla, že straty vo výrobe GM do druhého októbra predstavujú 118-tisíc vozidiel.