Taliansko-americký výrobca automobilov Fiat Chrysler Automobiles (FCA) a francúzska automobilka PSA Group, ktorá vlastní značky Peugeot a Citroën, rokujú o fúzii. Informoval o tom denník Financial Times s odvolaním sa na oboznámené zdroje.
O možnom zlúčení má dnes rokovať dozorná rada PSA, uviedol ďalší zdroj. Dvojica automobiliek a francúzska vláda vec nekomentovali.
Štvrtá najväčšia automobilka
Ak Fiat Chrysler a PSA prekonajú politické aj finančné prekážky a spoja sa, nový podnik stále bude čeliť zásadným výzvam. Globálnym výrobcom automobilov hrozí spomalenie celosvetového dopytu, ktoré sa časovo zhoduje so zásadnými technologickými zmenami, pripomenula agentúra Reuters.
Zlúčením oboch firiem by vznikol výrobca áut s trhovou hodnotou takmer 50 miliárd dolárov. Obe spoločnosti spolu za minulý rok predali 8,7 milióna vozidiel, čo by zo zlúčenej firmy robilo štvrtú najväčšiu automobilku sveta, pred General Motors.
Vďaka spojeniu by obe automobilky mohli zdieľať motory a automobilovú architektúru, čo by znížilo ich kapitálové výdavky a uvoľnilo hotovosť na investície do elektrických vozidiel a technológií na zníženie emisií požadovaných v Európe, Číne a na ďalších globálnych trhoch.
Problémy Fiatu
FCA je pod rastúcim tlakom na investície do technológie čistých áut. Na začiatku tohto mesiaca spoločnosť priznala, že čelí pokute 74 miliónov dolárov kvôli nesplneniu štandardov spotreby pohonných hmôt v USA.
Automobilka sa tiež dohodla s americkým výrobcom elektrických áut Tesla, že začlení do svojej flotily jeho autá, aby spĺňala emisné štandardy v EÚ.
Generálny riaditeľ PSA Carlos Tavares veľkými automobilkám s pôsobnosťou po celom svete predpovedal "desať rokov chaosu" - regulačné orgány po výrobcoch áut žiadajú kvôli vplyvu emisií na klimatické zmeny prechod na elektrické vozidlá.
Tavares sa snaží o expanziu PSA. V roku 2017 kúpil od General Motors nemeckú značku Opel za 2,6 miliardy dolárov. FCA už spolupracuje s PSA pri komerčných vozidlách.
Investori už niekoľko rokov špekulujú, že Fiat Chrysler hľadá partnera. Dlhoročný šéf FCA Sergio Marchionne, ktorý zomrel vlani v lete, volal celé roky kvôli nástupu nových technológií a nasýtenosti svojich trhov s osobnými automobilmi po konsolidácii automobilového priemyslu.
V roku 2015 FCA nevyšiel pokus o spojenie s americkým konkurentom General Motors. Fiat Chrysler rokoval tento rok o fúzii s francúzskou automobilkou Renault, ale z dohody zišlo.