StoryEditor

Luxusné módne značky šijú rúška pre zdravotníkov. Čelia však kritike

13.04.2020, 00:00
Autor:
koukou
Výrobcovia módy vrátane tej luxusnej sa vrhli na šitie rúšok.

Rúška ponúkajú gigantické módne domy ako Prada, Chanel, Louis Vuitton alebo Dior, ale aj bežné reťazce obchodných domov ako Zara či Gap.

Napríklad Louis Vuitton vo štvrtok oznámil, že bude zadarmo dodávať rúška zdravotníkom v prvej línii. Luxusná módna značka premieňa v provizórne výrobne rúšok päť svojich francúzskych fabrík.

Dior, vlastnený rovnakou materskou spoločnosťou LVMH, rúška do nemocníc vyrába už od konca marca.

Vo svojom marketingu sa toto solidárne gesto snaží predať aj ďalší výrobcovia módy. V očiach zákazníkov za to zbierajú body, ale stretávajú sa aj s kritikou.

Lacná charita

"Naša hlavná bežná pracovná činnosť je teraz veľmi ohrozená," hovorí Rachelle Slossová, riaditeľka značky Youphoria Festivalwear.

Jedna z menších firiem, ktoré pandémia existenčne ohrozuje, predáva na internete vlastné rúška a za každý zakúpený kus sľubuje, že zdravotníkom v prvej línii pošle štyri rúška.

"V týchto ťažkých a neistých časoch sa musíme snažiť robiť drobné činy, ktoré pomáhajú," vysvetľuje.

Zastrešovať snahu charitou pre zdravotníkov je však ošemetné. Rúška sú v nemocniciach stále nedostatkovým tovarom, lenže mnoho bežných látkových rúšok nespĺňa bezpečnostné parametre.

"Výroba rúšok pre zdravotníkov obnáša úplne niečo iné ako šitie odevov," reaguje na podobné charitatívne akcie May Yangová, zakladateľka značky kabeliek Lidia May.

"Obávam sa, že mnoho firiem sa veľmi ponáhľa s rúškami na trh a niektoré materiály sú veľmi nevhodné. Za nesprávne rúški totiž lekárom a ostatnému zdravotníckemu personálu môže hroziť vyhadzov," dodala.

Podľa nej je pochopiteľná snaha sa zviditeľniť v čase, keď sa nedarí, ale darovanie nevhodných rúšok zdravotníkom v prvej línii nikomu nepomôže.

Hovorí, že by bolo lepšie, aby sa firmy sústredili na predaj a výrobu rúšok pre bežných zákazníkov. To by nemal byť problém, pretože záujem verejnosti o rúška je obrovský.

Podľa predajného portálu Etsy len počas víkendu vyhľadávalo rúška viac ako dva milióny ľudí. Za minulý týždeň ich potom spomínaná stránka predala stovky tisíc.

Rúška ako záchranné koleso

Riaditeľka značky Youphoria Festivalwear si je vedomá toho, že väčšina ľudí, ktorí rúška tejto značky momentálne kupujú, by o bežný sortiment firmy nemali záujem. To isté platí aj pre väčšie značky typu Chanel či Prada.

Lenže ich šitie je pre tieto značky výhodné nielen marketingovo, ale aj ekonomicky. Zamestnanci stále môžu chodiť do práce, neprídu o svoje miesta a firma si uchová aspoň nejaký zisk.

S prechodom na rúška módne značky zároveň získajú štatút potrebných spoločnosti, ktoré smú fungovať aj v krízovej dobe.

Americká vláda zaviedla zmluvné opatrenia, podľa ktorého firmy, vyrábajúce potrebné pomôcky, dostávajú štátnu pomoc.

Tá potom firme umožní platiť svoje bežné výdavky, zamestnancov alebo nájomné. Jednou z prvých firiem, ktorá kontrakt využila, bola firma American Giant zo San Francisca.

"Pred týždňom sme skončili s výrobou odevov a prešli sme na rúška. Dáva nám to v súčasnosti väčší zmysel šiť vybavenie pre zdravotníkov, ako vyrábať oblečenie," hovorí riaditeľ firmy, Bayard Winthrop.

"Vyrábame to aj z dôvodu, aby sme neprišli o našich zamestnancov a mohli sme zostať otvorení. Hlavným dôvodom je však samozrejme túžba robiť dobré veci," dodáva.

Pre dobrotu na žobrotu

Smutnou správou však zostáva, že firmy, ktoré sa na rúška a zdravotnícky materiál v USA zameriavajú aj mimo koronavírusovej krízy, neplánujú rozšírenie výroby.

Jednou z takýchto spoločností je Prestige Armitech sídliaca v americkom štáte Texas. Táto firma vyrába takmer všetky rúška, ktoré používa americká armáda.

Denne vyrobí okolo 600-tisíc rúšok, ale podľa riaditeľa Mikea Bowena neplánujú nejako navyšovať výrobu alebo zavádzať ďalšie opatrenia.

"Nebudeme zavádzať nočné smeny či prácu cez víkendy. Pôjdeme naďalej klasické osemhodinové smeny. Tieto zmeny by rapídne zasiahli do nášej prevádzky a až kríza pominie, mali by sme problémy. Teraz si každý rúško kúpi, ale po opadnutí krízy dajú rovnako všetci prednosť lacnejšej variante z Číny," povedal Bowen pre Dallas News.

Túto skúsenosť si totiž jeho firma nesie už z čias, kedy svet sužoval vírus H1N1. Jeho firma navýšila produkciu a dodávala materiál do nemocníc, avšak nedošlo k pevnému záväznému kontraktu, že rovnaké množstvo bude dodávať aj po opadnutí krízy.

"Už som sa poučil, musel som potom vyhodiť 150 svojich zamestnancov," uzavrel riaditeľ.

Koronavírus a Covid - 19

01 - Modified: 2024-10-02 14:10:34 - Feat.: - Title: Covid je na vzostupe a ďalší subvariant sa šíri ešte rýchlejšie. Čo o ňom vieme a ochránia nás vakcíny? 02 - Modified: 2024-09-18 21:31:31 - Feat.: - Title: Šíri sa nový subvariant koronavírusu, dominantný môže byť o niekoľko týždňov 03 - Modified: 2024-08-27 13:28:51 - Feat.: - Title: Prípady letného covidu stúpajú. Čo môžeme čakať na jeseň? 04 - Modified: 2024-08-25 20:25:35 - Feat.: - Title: Počet nakazených koronavírusom v auguste stúpol 05 - Modified: 2024-08-14 07:56:40 - Feat.: - Title: Kuba na kolenách: nie je tovar, elektrina, minuli sa aj nápady. Ostrov sa blíži ku kolapsu
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/zahranicna-ekonomika, menuAlias = zahranicna-ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
05. november 2024 07:50