Softvér, ktorý nemecká automobilka Volkswagen inštalovala do svojich vozidiel kvôli manipulácii s emisiami, bol nelegálny.
Rozhodol o tom dnes Súdny dvor Európskej únie. Podľa agentúry DPA sa tak päť rokov od vypuknutia aféry prezývanej dieselgate otvára cesta k ďalším súdnym sporom, v ktorých by mohla byť pozícia zákazníkov výrazne silnejšia.
Volkswagen v septembri 2015 v reakcii na obvinenia amerických úradov priznal, že do miliónov naftových áut po celom svete nainštaloval softvér, ktorý umožňoval manipulovať s testami emisií. Autá vďaka tomu pri kontrolách produkovali výrazne menej emisií ako pri bežnej jazde.
Súdny dvor Európskej únie v dnešnom rozsudku uviedol, že výrobca nesmie inštalovať "vypínacie zariadenie, ktoré pri registračnej kontrole systematicky vylepšuje výkon systému na kontrolu emisií vozidla, aby sa dosiahla jeho registrácia".
Už v máji advokátka Súdneho dvora EÚ oznámila, že bol softvér vo vozidlách koncernu Volkswagen v rozpore s pravidlami Únie. Súd sa väčšinou riadi posudkami advokátov.
Dnes sa bude takzvanou aférou dieselgate zaoberať aj nemecký Spolkový súdny dvor. Odpovedať by mal na otázku, či sa majitelia vozidiel so softvérom, ktorý manipuluje s emisiami, mohli ešte v minulom a tomto roku súdiť o náhradu škody.
Premlčacia doba je bežne trojročná. Škandál okolo Volkswagenu prepukol na jeseň roku 2015, premlčaný by tak bol nárok na jeseň roku 2018.