Prevádzka v Suezkom prieplave bola dočasne prerušená do doby, než sa podarí uvoľniť kontajnerovú loď, ktorá túto vodnú cestu blokuje od utorka. Oznámila to dnes správa prieplavu.
Trinásť lodí, ktoré smerovali z Port Said na severe prieplavu smerom na juh, teraz zakotvilo a čaká na obnovenie prevádzky.
Agentúra Bloomberg v tejto súvislosti uviedla, že narušenie plavby v Sueze znamená za každý deň stratu viac ako deväť miliárd dolárov.
Utorkový incident
Po nočnej prestávke začali špecialisti dnes ráno znovu uvoľňovať obrovskú nákladnú loď, ktorá v utorok nabehla na plytčinu a zatarasila lodnú cestu. Podľa správy prieplavu sa snažia tímy uvoľniť ťažké plavidlo pomocou obrích rýpadiel a vyhnúť sa jeho odľahčeniu vykládkou kontajnerov, čo by zabralo veľa dní.
V stredu sa síce vlečné člny snažili odtiahnuť loď Ever Given z polohy naprieč prieplavom, loď však stále nemôže plávať a treba ju dostať do hlbšej vody. Rýpadlá teraz odstraňujú nános naplavenín okolo nej a jedno sa zarýva do piesčitého brehu prieplavu , na ktorý narazil predok lode.
Utorkový incident značne narušil prevádzku prieplavu a vlastník plavidla, japonská spoločnosť Shoei Kisen Kaisha, dnes vydala písomné ospravedlnenie. "Budeme sa snažiť situáciu vyriešiť čo najrýchlejšie. Ospravedlňujeme sa všetkým, koho sa tento incident týka, vrátane lodí, ktoré sú v Suezkom prieplave alebo ho potrebujú použiť," uviedla firma.
Ever Given sa plaví pod panamskou vlajkou a prepravuje tovar z Ázie do Európy. Tentokrát smerovala z Číny do Rotterdamu. Je na nej 25-člená posádka tvorená výhradne Indmi, všetci sú v poriadku.
Až 150 lodí teraz čaká na povolenie preplávať pri stredomorskom Port Said, červenomorskom Port Sueze a tiež vnútri prieplavu . Tie lode, ktoré sú za Ever Given, budú vrátené do Port Suezu na juhu prieplavu, aby sa cesta uvoľnila.
Miliardové straty
Prevádzkovateľom lode je taiwanská spoločnosť Evergreen Marine, ktorá oznámila, že príčinou incidentu bol silný vietor. Ten plavidlo zasiahol, keď vchádzali do Suezského prieplavu z Červeného mora. Žiadny kontajner pri tom do vody nespadol.
Rovnaké vysvetlenie poskytli egyptské úrady, podľa ktorých oblasť v utorok zasiahla piesočná búrka a silný vietor, ktorý mal v nárazoch rýchlosť až 50 kilometrov za hodinu. Prevádzkovatelia vylučujú technickú príčinu incidentu a popreli aj pôvodnú správu, podľa ktorej sa loď ocitla bez prúdu.
Špecializovaný časopis Lloyds List denné straty spôsobené zablokovaním Suezu v celosvetovom obchode vyčíslil na 5,1 miliardy dolárov v smere nákladu mieriaceho západným smerom a 4,5 miliardy dolárov v opačnom smere. Podľa Bloombergu je teraz zablokovaných 185 plavidiel, Lloyds píše o 165 lodiach, medzi ktorými sú ropné tankery, kontajnerové lode, plavidlá s nákladom chemikálií, plynu, dobytka i vody.
Kontajnerová loď Ever Given mala nehodu tiež v roku 2019, a to na Labe v Hamburgu, kde narazila na ukotvený trajekt. Aj vtedy bol podľa úradov príčinou vietor, trajekt bol značne poškodený. Loď bola vyrobená v roku 2018, meria na dĺžku 400 metrov a široká je 59 metrov; patrí k najväčším na svete a môže naložiť až 20-tisíc kontajnerov.