Reuters
StoryEditor

Karanténa v kľúčovom prístave spustí dominový efekt, globálny biznis zasiahne viac ako kríza v Sueze

30.06.2021, 11:39
Autor:
ČTKČTK

Májová karanténa v jednom z najrušnejších kontajnerových prístavov na svete Jen-tchien v Číne sa ako dominový efekt prenesie na globálne dodávateľské reťazce. Vo svojej štúdii to uvádza spoločnosť Dun & Bradstreet. Predpokladá, že s ohľadom na dĺžku trvania budú dopady väčšie ako v prípade niekoľkodňového zablokovania Suezského prieplavu na jar tohto roku.

Znížená kapacita čínskeho prístavu podľa štúdie v Európe najviac ovplyvnila Spojené kráľovstvo, Holandsko, Nemecko, Španielsko, Francúzsko, Belgicko, Taliansko, Poľsko, Švédsko a Dánsko. Medzi desať typov najčastejšie prepravovaného tovaru z prístavu Jen-tchien do Európy patria audiovizuálne zariadenia, nábytok a posteľná bielizeň, hračky a hry, mechanické zariadenia, obuv, odevy, oceľ, keramika, kovy a súvisiace kovové výrobky.

​K najviac zasiahnutým priemyselným odvetviam patrí maloobchod, maloobchod s potravinami, veľkoobchod, odevy, elektrické zariadenia a komponenty, nábytok, stavebné materiály, hardware a stavebníctvo.

Akákoľvek mimoriadna udalosť, ktorá ovplyvní niektorý z článkov globálneho dodávateľského reťazca, posilňuje realitu vzájomnej prepojenosti firiem po celom svete a ich závislosť na spoľahlivosti dodávateľov a tretích strán z iných krajín, uvádza Dun & Bradstreet. Na rozdiel od Suezského prieplavu, ktorý zostal zablokovaný šesť dní, prístav Jen-tchien so zníženou kapacitou pracoval zhruba mesiac.

"Paralyzovaný prístav v Číne pripomína firmám, aby investovali do dát a technológií, ktoré im pomôžu vytvoriť agilný a geograficky rozptýlený dodávateľský reťazec, ktorý môže rýchlo nahradiť nezrealizované dodávky počas neočakávaných udalostí," uviedol riaditeľ Dun & Bradstreet pre riziká a dodržiavanie predpisov tretích strán Brian Alster.

Medzinárodná kontajnerový terminál Jen-tchien je jedným z mnohých prístavov v oblasti Šen-čenu, ktoré dohromady tvoria kľúčovú vstupnú bránu pre export z delty Perlovej rieky. Táto oblasť je v Číne zároveň významným centrom priemyslu a technológií.

Od konca mája však terminál fungoval na zlomok svojej bežnej kapacity, kvôli šíreniu koronavírusu tam činnosť bola obmedzená až do konca minulého týždňa. Výsledkom boli prestoje a zápchy, desiatky lodí čakali pred prístavom, až budú môcť zakotviť na mieste určenom pre nakládku.

01 - Modified: 2021-03-27 17:37:10 - Feat.: 0 - Title: Krízu v Sueze pocítime aj u nás. Zaseknuté kontajnery s tovarom hlási aj Alza 02 - Modified: 2021-04-11 12:15:59 - Feat.: 0 - Title: Prečo lode čakali pri Sueze a neplávali okolo Afriky? Nechceli dopadnúť ako Mozart 03 - Modified: 2021-04-19 10:19:45 - Feat.: 0 - Title: Hľadá sa trpaslík. Britániu kvári nečakaný problém po upchatom Suezskom prieplave 04 - Modified: 2021-05-20 05:54:54 - Feat.: 0 - Title: Zablokovaný Suez stál sedem miliónov každú minútu 05 - Modified: 2021-06-28 17:03:49 - Feat.: 0 - Title: Uväznení v Sueze. Príbeh zaseknutej lode nekončí, úradníci nikam nepustia námorníkov ani tovar
01 - Modified: 2024-11-05 14:00:14 - Feat.: - Title: Takáč pri návšteve čínskej provincie Hebei diskutoval o rozšírení spolupráce 02 - Modified: 2024-11-05 12:27:49 - Feat.: - Title: KOMENTÁR: V Číne tiká bomba skrytého dlhu 03 - Modified: 2024-11-04 19:07:44 - Feat.: - Title: Investícia spoločnosti Gotion bude jedným z prelomových momentov nášho vzťahu s Činou, tvrdí Fico 04 - Modified: 2024-11-04 16:30:00 - Feat.: - Title: Strategické partnerstvo s Čínou: Prečo až teraz? (komentár) 05 - Modified: 2024-11-04 15:18:20 - Feat.: - Title: VEĽKÁ ANALÝZA: Harrisová a Trump, dvaja nezmieriteľní. Kam povedie Ameriku nový prezident?
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/zahranicna-ekonomika, menuAlias = zahranicna-ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
06. november 2024 00:10