Kopírovať a vložiť. Tak rieši Bratislavský samosprávny kraj (BSK) rébus, ako viac lákať turistov. Kompletný návod, ako riadiť cestovný ruch, totiž preberie od Dolného Rakúska. „Rakúsko je lídrom v oblasti manažmentu cestovného ruchu nielen v Európe, ale možno aj vo svete,“ vysvetľuje predseda Komisie európskych záležitostí BSK František Stano. Analytici odkazujú, nič iné nám nezostáva.
Roky čakania
Kým Rakúsko patrí do TOP 10 najnavštevovanejších európskych destinácií, Slovensko okupuje spodné poschodia tohto rebríčka. Aj preto sa Bratislavský kraj rozhodol inšpirovať práve u našich úspešnejších susedov. „Naše vzťahy boli doteraz skôr chabé. Cestovný ruch je však brandža, kde sa konkurencia vníma inak,“ konštatuje pre HN Stano a dopĺňa, že cieľom spolupráce je v prvom rade prebrať princíp destinačného manažmentu, ktorý už niekoľko desaťročí v Rakúsku úspešne funguje.
Partnerom Bratislavského kraja má byť až do roku 2013 Niederösterreich-Werbung, ktorá má pod palcom cestovný ruch v Dolnom Rakúsku. O tom, že ide o úspešnejšieho partnera, hovoria aj čísla návštevnosti. Kým tento rakúsky región zaznamenal vlani 6,4 milióna nocľahov, jeho bratislavská obdoba zaznamenala len štvrtinu tohto čísla. „Prvoradým cieľom projektu je zintenzívnenie spolupráce a prepojenie turistických destinácií,“ hovorí Christoph Madl, konateľ spoločnosti Niederösterreich-Werbung.
Karnevalové mesto? Vraj Senec
Podľa Petry Tomášovej, poradkyne v oblasti destinačného manažmentu spoločnosti TopProjekt, patrí rakúsky model medzi najúspešnejšie. Výhodou môže byť aj to, že je blízko. „V novodobom riadení turistických destinácií, kde Slovensko zaostáva niekoľko desiatok rokov, nám ani nič iné nezostáva,“ konštatuje Tomášová. Podľa jej slov s Rakúskom intenzívne spolupracujú aj destinácie na juhu Čiech.
Bratislavský kraj nepreberie od Rakúšanov len know-how, ale na tri roky s nimi vytvorí aj spoločnú kampaň. „Pohraničné regióny vybudujú spoločný imidž pod mottom Genuss – Pôžitok v segmentoch víno, kultúra a cykloturistika,“ prezrádza Madl. Projekt, ktorý ponesie názov Destinatour 2013, počíta s rozpočtom vyše 900-tisíc eur, ktoré sú čerpané z fondov Európskej únie. Prvým výsledkom je spoločná publikácia, ktorá predstavuje najzaujímavejšie miesta oboch krajov. Tá, mimochodom, láka zahraničných turistov na slávnosti kapusty do Stupavy, husacinu do Grobu, ale aj na súťaž vo varení fazuľovej polievky v Pezinku či návštevu údajného karnevalového mesta – Senca.
Prídu ďalšie
Zmenám, ktoré avizuje Bratislavský kraj, pomôže novela zákona o cestovnom ruchu. Tá začne platiť od 1. decembra tohto roka a mala by odštartovať vznik nových klastrov. „Zákon motivuje súkromné a verejné subjekty cestovného ruchu, aby sa spájali do destinačných organizácií,“ prezradil generálny riaditeľ Slovenskej agentúry pre cestovný ruch Peter Belinský. Súkromné firmy aj samosprávy, ktoré sa rozhodnú vytvoriť spoločnú organizáciu, budú môcť získať od štátu finančnú podporu pre rozvoj cestovného ruchu.
