Stratené kufre na letiskách už môžu byť čoskoro minulosťou. Letecké spoločnosti na celom svete sa na tento problém chcú zamerať. Chcú investovať nemalé peniaze do technológií, vďaka ktorým už nebudú musieť na stratenú batožinu dávať ročne veľké sumy peňazí.
"Rozvinuté technológie sú pre fungovanie leteckých spoločností nevyhnutné. V súčasnej dobe však väčšina firiem v tomto smere zaostáva," povedal pre denník BBC Pascal Buchner z Medzinárodnej asociácie leteckých dopravcov.
Dáta. Tie sú v dnešnom svete alfou a omegou, a to aj pre úspešné pôsobenie leteckých spoločností na globálnom trhu. Sú dôležité pre správu zamestnancov, sledovanie nákladu alebo i napríklad práve na manipuláciu s batožinou.
Nie je to optimálne
Hoci si to niektorí cestujúci nemusia plne uvedomovať, ich let závisí do značnej miery práve aj na zaobchádzaní s dátami.
Tie totiž úzko súvisia so zdieľaním potrebnej dokumentácie alebo so sledovaním pohybu batožiny v letiskovom priestore. V súčasnej dobe však podľa odborníkov zaobchádzanie s dátami nie je zo strany leteckých spoločností úplne optimálne.
"Cestujúci v dnešnej dobe môžu pred, počas i po lete komunikovať až s desiatimi rôznymi subjektmi. Ide napríklad o letecké spoločnosti, štátnu správu alebo napríklad samotné letisko. To si však vyžaduje aj bezpečnú výmenu údajov o batožine alebo o potrebných dokladoch. Podrobné sledovanie batožinu na ceste a zdieľanie informácií o ňom výrazne znižuje pravdepodobnosť, že s ním počas cesty bude nesprávne zaobchádzané," povedal pre BBC Jacques Demael z IT spoločnosti SITA, ktorá v oblasti letectva pôsobí.
Jacques Demael hovorí, že vďaka technológiám sa v posledných rokoch znížili problémy s batožinou až o 66 percent. Aj napriek vylepšeniam urobeným v minulosti je však stále veľký priestor na zlepšenie.
Správa agentúry SITA z roku 2020 zistila, že v roku 2019 bolo po celom svete nesprávne manipulovalé s 25,4 miliónmi kusov batožiny. To stálo odvetvie leteckej dopravy približne 2,5 miliardy dolárov.
Technologický posun
Letecké spoločnosti by vďaka posunom v oblasti technológií dokázali eliminovať aj také problémy, ktoré súvisia s neočakávanými udalosťami, ako je náhle zrušenie plánovaného letu. Priestor na zlepšenie je aj v oblasti identifikácie problému dlho pred tým, než vôbec nastane.
Dáta boli predtým zdieľané s ostatnými pomocou e-mailov či PDF súborov. To sa však letecké spoločnosti snažia zmeniť.
Nahrádzajú tieto už zastarané prístupy a posúvajú sa na zdieľanie dát pomocou najrôznejších aplikácií či smart hodiniek.
"Dnes už nie je možné, aby zamestnanec zastavil svoju prácu a šiel si do kancelárie prečítať e-mail alebo vytlačiť PDF súbor," povedal pre BBC Shaul Shalev manažér zo spoločnosti Air Canada.
Napríklad v spoločnosti American Airlines bolo pred nedávnom približne 100 systémov spojených do desiatich a vďaka tomu sú dáta oveľa lepšie spravované.