Čínske firmy, ktoré chcú preniknúť na svetový trh, narážajú na problémy s prepravou. Napojenie na lacnú domácu výrobu poskytlo čínskym podnikom výhodu v zahraničí, čo sa však teraz mení na nevýhodu.
Pandémia a obchodné napätie totiž ohrozujú medzinárodné dodávateľské kanály, upozornil spravodajský server CNBC.
Množstvo tovaru nie je možné vyviezť, upozornila v nedávnom rozhovore viceprezidentka pre medzinárodný marketing a generálna riaditeľka čínskej firmy Hisense pre Áziu a Tichomorie Fang Süe-jü.
Náklady na prepravný kontajner sa zvýšili päťnásobne zhruba z 3000 dolárov až na 15-tisíc dolárov, pričom cesta do Európy trvá o týždeň dlhšie, dodala. Hisense je výrobcom domácich spotrebičov.
Od Suezu po súčasnosť
Svetový obchod zasiahlo v posledných mesiacoch niekoľko problémov s logistikou, od marcového zablokovania Suezského prieplavu po opätovný výskyt prípadov covidu-19 okolo veľkého exportného uzla v juhočínskom Kantone.
Viceprezident zahraničných aktivít v čínskej automobilke Aiways Alexander Klose uviedol, že ich spoločnosť musela preplánovať a odložiť smeny, pretože neboli k dispozícii lode ani kontajnery. Pre spoločnosť, ktorá vyrába elektromobily v Číne a predáva ich do Európy, to znamenalo oneskorenie dodávok o dva až tri mesiace, pretože autá stáli v prístave a nebolo ich ako prepraviť.
Zahraničný dopyt po tovare vyrobenom v Číne pritom zostáva silný. Colný úrad uviedol, že v prvej polovici roka vzrástol vývoz do Európskej únie medziročne o 35,9 percenta na 233 miliárd dolárov, do Spojených štátov potom o 42,6 percenta na 252,86 miliardy dolárov.
Hisense má záujem o expanziu v zahraničí. Vlani, v čase pandémie, tržby tejto firmy na zahraničných trhoch predstavovali 7,93 miliardy dolárov. Do roku 2025 ich chce zvýšiť na 23,5 miliardy dolárov.
Oneskorenie dodávok však znamená ďalší problém, ktorým čínske firmy teraz musia čeliť, keď sa snažia dostať na medzinárodné trhy.
Prví priekopníci
Partner konzultačnej firmy Bain James Root upozornil, že na zahraničných trhoch pôsobí približne 3400 čínskych firiem. Len asi u 200 z nich tržby zo zahraničia presahujú jednu miliardu dolárov.
"Keď sa tým preberieme, tak prví priekopníci - Lenovo, Haier a Huawei - mi pripadajú skôr ako skutočné výnimky, než ako tí, čo razia cestu mnohým čínskym nadnárodným spoločnostiam, aby ich nasledovali do zahraničia," dodal Root, keď upozornil na tri čínske značky známe v zahraničí.
Stratégia čínskej spoločnosti Alibaba pre zahraničné trhy zahŕňa investície do logistickej divízie Cainaiao. Vďaka jej partnerstvu s rôznymi leteckými nákladnými dopravcami má firma zabezpečenú stabilnú prepravu zásielok do európskych krajín, povedal manažér pre Španielsko, Francúzsko a Taliansko firmy AliExpress William Wang.
Alibaba je hlavným hráčom na čínskom trhu internetového predaja a spoločnosť AliExpress pod ňu spadá.
Vďaka partnerstvu môžu predajcovia na stránkach AliExpressu podľa Wanga dostať svoje produkty k zákazníkom bez dodatočných nákladov a oneskorenia. Letecká preprava však väčšinou stojí oveľa viac než lodná, a je tak nevhodná pre prepravu automobilov a veľkých domácich spotrebičov.
Základne na starom kontinete
Logistické problémy znamenajú, že čínske firmy si hľadajú základňu na zahraničných trhoch. Internetoví predajcovia budujú alebo si prenajímajú sklady blízko zákazníkov v Európe. Akonáhle teda zákazník urobí objednávku, tovar cestuje len z blízkeho skladu, nie cez celý kontinent.
Podľa údajov čínskeho ministerstva obchodu postavili čínske firmy v prvej polovici tohto roka v zahraničí približne 100 nových skladov. Za celý minulý rok ich bolo 800.
Čínske firmy sa tiež snažia nájsť nové spôsoby, ako sa zabývať na zahraničných trhoch. AliExpress plánuje budúci rok zdvojnásobiť počet zamestnancov vo Francúzsku, Španielsku a Taliansku z terajších 200, uviedol Wang.
Spoločnosť Hisense pmá v pláne ďalšie akvizície a výstavbu ďalších tovární v rôznych krajinách, pretože tovar vyrobený v Číne na niektorých trhoch, napríklad v USA, zdražujú aj clá.