Spotrebitelia v Európe vlani minuli za športové potreby, služby a súvisiace zážitky o 37 percent viac ako v pandemickom roku 2021. Športovci aj fanúšikovia vlani strávili na štadiónoch a športoviskách oveľa viac času. Vyplýva to z Indexu ekonomiky športu, ktorý pripravila kartová spoločnosť MasterCard.
Prieskum medzi viac ako 11-tisíc respondentmi ukázal, že v uplynulom roku navštívilo športové udalosti o 12 percentuálnych bodov viac ľudí ako v roku 2021. O desať percentuálnych bodov viac ľudí sa tiež pravidelne venovalo aktívnemu športovaniu.
Vlani sa naďalej zvyšovala digitálna stopa v športe. Pre 61 percent Európanov sú technológie hlavným prostriedkom pri sledovaní ich obľúbených udalostí, tímov a pretekárov. Medzi najrozšírenejšie spôsoby využitia technológií pri sledovaní športových podujatí patria sociálne siete, sledovanie viacerých stretnutí súčasne, ale tiež prežívanie športových podujatí vo virtuálnej realite, sledovanie e-športových súťaží na streamovacích platformách alebo počúvanie športových podcastov. Šport vo virtuálnej realite už na vlastnej koži zažilo vyše 25 percent Európanov a polovica respondentov si chce takýto zážitok dopriať v tomto roku.
Viac ako polovica (54 percent) Európanov vlani navštívila živé športové podujatia, čo je o 12 percentuálnych bodov viac ako v roku predchádzajúcom. Najobľúbenejšími športovými atrakciami bol futbal, basketbal, tenis, volejbal a cyklistika. Návrat fanúšikov do arén a na štadióny po pandémii mal pozitívny dopad na ich spokojnosť. Šesť z desiatich respondentov uviedlo, že ich zážitky z návštev športových podujatí v minulom roku boli lepšie ako predvlani.
Na 54 percent Európanov v uplynulom roku športovalo častejšie ako v roku predchádzajúcom. Medzi najpopulárnejšie športové aktivity patrila turistika, plávanie, beh, futbal a posilňovanie. Darilo sa ale tiež videohrám, hernú konzolu malo v ruke 52 percent Európanov.
Rok 2022 bol tiež v znamení masového návratu do posilňovní a voľnočasových areálov. Celkovo 43 percent ľudí by si radšej zaplatilo členstvo vo fitcentre, ako aby cvičili doma alebo v parku. Klesol tak počet ľudí, ktorí uprednostňujú cvičenie v bezplatne prístupných priestoroch, medziročne o 21 bodov.
Európania aj naďalej investovali do svojej kondície. Z dát Mastercardu vyplýva, že maloobchodný predaj športového tovaru - napríklad cyklistických kolies, tenisových loptičiek alebo golfových holí - v minulom roku vzrástol medziročne o 15 percent.
"Uplynulý rok bol v znamení ďalšieho nárastu obľuby športu v Európe. Fanúšikovia sa vrátili na štadióny a športoviská, aby si užívali voľný čas podľa svojho gusta. Rástol aj vplyv technológií na športovú zábavu a potenciál nových technológií, ako je virtuálna realita, nachádza oporu v chuti spotrebiteľov ich vyskúšať a dať im šancu,“uviedla seniorka pre marketing a komunikáciu v spoločnosti Mastercard Europe Jeannette Liendová.