Časť Stredozemného mora medzi Španielskom a Marokom sa stáva obľúbeným prekladiskom ruskej ropy z menších plavidiel na veľké tankery, ktoré potom mieria do Ázie. Lode s ruskou ropou neprečerpávajú ropu v prístavoch kvôli sankciám a tiež, aby ušetrili na poplatkoch, píše dnes denník El País. Španielsko nemôže týmto operáciám v medzinárodných vodách nijako zabrániť, uviedli námorné úrady.
Podľa španielskeho denníka sa od polovice decembra more pri juhu Španielska a pri španielskom meste Ceuta v severnej Afrike stalo oblasťou, kde lode s ruskou ropou, ktoré vyplávali z baltských ropných terminálov, prečerpávajú svoj náklad na väčšie tanky typu VLCC. Väčšinou je potrebných troch menších lodí typu Aframax, ktoré prepravujú až 700-tisíc barelov ropy, na naplnenie jedného tankera VLCC s kapacitou dvoch miliónov barelov ropy.
Podľa údajov spoločnosti Vortexa, ktoré cituje El País, odovzdalo svoj náklad pri juhu Španielska od polovice decembra najmenej 15 lodí typu Aframax a ďalších šesť lodí tak urobilo pri gréckych brehoch. Celkovo Stredozemným morom preplávalo približne 20 percent exportu ruskej ropy za toto obdobie.
Lode s ruskou ropou začali vykonávať tieto operácie po tom, ako vstúpili do platnosti únijné sankcie na ruskú ropu na začiatku decembra. Pred vojnou sa polovica predávok ropy z ruských terminálov na baltskom pobreží uskutočňovala pri Dánsku. "Pobrežie pri juhu Španielska je perfektným miestom z logistického a ekonomického hľadiska," píše denník El País. Väčšie tankery potom smerujú väčšinou do Indie a Číny. Predaje ruskej ropy do týchto krajín sa po zavedení sankcií výrazne zvýšili.
Prečerpávanie ruskej ropy sa deje v medzinárodných vodách, vďaka čomu lode neporušujú zákony a sankcie. Okrem toho lode ušetria za poplatky v prístavoch a vyhnú sa dohľadu miestnych úradov. Ekológovia kritizujú prečerpávanie ropy na mori ako vysoko rizikové. "Oblasťou často plávajú kosatky, veľryby a delfíny a slúži tiež pre migráciu tuniaka červeného," uviedla Celia Ojedová z organizácie Greenpeace.
Španielske úrady denníku El País oznámili, že o prekládkach vedia. Keďže sa dejú v medzinárodných vodách, nemôžu im zabrániť či inak ovplyvniť lode, ktoré sú do nich zapojené. Môžu ich len sledovať a odmietnuť technickú asistenciu v španielskych prístavoch.