Čína v tomto roku dováža rekordný objem ropy, a to aj vďaka tomu, že po zrušení prísnych koronavírusových opatrení budú ľudia viac cestovať. Zvýši sa tak dopyt po pohonných hmotách a prevádzka tiež začne nové rafinérie. Vyplýva to z odhadov analytikov poradenských spoločností Wood MacKenzie, FGE, Energy Aspects a S & P Global Commodity Insight. Čína je najväčším svetovým dovozcom ropy.
Dovoz ropy do Číny by mohol tento rok vzrásť o 500-tisíc až jeden milión barelov denne na 11,8 milióna barelov denne. Zastaví sa tak pokles z predchádzajúcich dvoch rokov a prekoná rekord z roku 2020, keď krajina doviezla 10,8 milióna barelov denne.
Od decembrového zrušenia koronavírusových obmedzení v Číne vzrástol dopyt po benzíne a leteckom palive. Analytik firmy Energy Aspects počíta s tým, že benzín a letecké palivo sa na celkovom raste dopytu po kvapalných palivách budú podieľať z päťdesiatich, respektíve z tridsiatich percent. Spotreba leteckého paliva by do konca tohto roka mala dosiahnuť 90 percent úrovne pred pandémiou choroby covid-19. Dopyt po motorovej nafte, ktorá je dôležitá v priemysle a doprave, môže rásť pomalšie, pretože potrvá dlhšie, než sa prejaví oživenie v spracovateľskom priemysle a realitách.
Vzhľadom na rastúcu domácu spotrebu a lukratívny vývoz sa výkon čínskych rafinérií podľa odhadu poradenských firiem oproti vlaňajšku zvýši zhruba o 850-tisíc až 1,2 milióna barelov denne, čo by znamenalo o šesť až deväť percent. Vlani zaznamenali čínske rafinérie prvýkrát od roku 2001 pokles výkonu, uviedla agentúra Reuters.
Okrem vyššieho domáceho dopytu budú rafinérie motivované k zvýšeniu produkcie dopytom zo zahraničia. Podľa zdrojov majú byť v Číne v najbližších mesiacoch uvedené do prevádzky dve rafinérie s celkovou kapacitou 520-tisíc barelov denne. Tretia rafinéria s kapacitou 400-tisíc barelov denne by mala začať skúšobnú prevádzku koncom roka.