Hospodárske problémy, ktorými po pandémii covidu-19 prechádza Čína, nepriaznivo dopadajú na veľké americké firmy. Tie preto zhoršujú výhľad na zvyšok tohto roka a niektoré z nich majú obavy, či sa očakávané oživenie po pandémii vôbec dostaví. Napísal to dnes americký ekonomický denník The Wall Street Journal.
S problémami sa stretávajú predovšetkým firmy, ktoré pôsobia vo výrobnom sektore a v stavebníctve alebo ktoré sa zameriavajú na export. Hlásia nižšie tržby a v niektorých prípadoch varujú pred ďalšími problémami, ktoré ešte len prídu. Rast hrubého domáceho produktu v Číne sa takmer zastavil a najnovšie štatistiky naznačujú pochmúrne vyhliadky.
Spomalenie rastu
Spomalenie rastu čínskej ekonomiky sa prejavuje vo výsledkoch hospodárenia mnohých firiem, od chemických firiem DuPont a Dow až po dodávateľov ťažkých stavebných strojov Caterpillar. Niektoré firmy dali najavo sklamanie z efektivity opatrení na podporu ekonomiky, ku ktorým Peking pristúpil, a zhoršili výhľad tržieb v Číne na tento rok.
"Zákazky v Číne klesli v prvom štvrťroku o 20 percent, v druhom štvrťroku o 40 percent, ale za jún už prepad predstavuje 50 percent," povedal šéf spoločnosti Danaher Rainer Blair, keď popisoval prepad tržieb svojho podniku za predaj zariadení na biologické spracovanie. "Úprimne povedané, my nepredpokladáme, že sa to v druhom polroku zlepší," dodal.
Blair ako hlavnú príčinu slabého dopytu vidí pokles zahraničných investícií a nadmernej výrobnej kapacity po pandémii. Celkové tržby firmy Danaher v Číne v druhom štvrťroku klesli o desať percent. Firma vlani celkovo utŕžila 31,5 miliardy dolárov a Čína sa na tomto výsledku podieľala z 13 percent.
Reťazová reakcia
Niektorí manažéri varovali pred globálnou reťazovou reakciou, pretože zákazníci v iných geografických oblastiach tiež pociťujú negatívne dopady slabšieho dopytu v Číne. Výsledkom je pokles objednávok a nižšie príjmy v iných častiach sveta.
Problémy ale nie sú poznať všade rovnako. Firmy v odvetví, ktoré sa zotavujú rýchlejšie, ako je domáci cestovný ruch, majú lepšie výsledky. Napríklad hotelový reťazec Marriott eviduje nárast dopytu po ubytovaní v Číne v súvislosti s oživením domáceho cestovného ruchu a dodal, že teraz generuje viac príjmov v prepočte na jeden pokoj ako v roku 2019, teda v období pred pandémiou.
Americký reťazec kaviarní Starbucks na začiatku augusta uviedol, že tržby v Číne zvýšil v minulom štvrťroku o 51 percent v porovnaní s predchádzajúcim rokom. O štvrťrok skôr predstavoval medziročný nárast tri percentá. Podobne výrobca elektroniky Apple vykázal rekordné tržby v regióne, ktorý zahŕňa pevninskú Čínu, Hongkong a Taiwan.