Europoslanci dnes v Bruseli schválili svoj postoj k emisnej norme Euro 7, ktorá hovorí o limitoch výfukových splodín pre osobné aj nákladné automobily. Správu podporilo 329 europoslancov, 230 ich bolo proti a 41 sa zdržalo.
Nové nariadenie aktualizuje limity pre emisie výfukových plynov, ako sú napríklad oxidy dusíka, tuhé častice, oxid uhoľnatý a amoniak, a zavádza nové opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií.
Aká bude konečná verzia nariadenia, ukážu až budúce týždne. Teraz budú nasledovať rokovania zástupcov Európskeho parlamentu, Európskej komisie a španielskeho predsedníctva Rady EÚ. Český europoslanec Alexander Vondra, ktorý je spravodajcom návrhu v EP, už skôr uviedol, že dúfa, že sa konečnú dohodu podarí dosiahnuť do konca tohto roka.
Podľa návrhu, ktorý už 25. septembra schválili ministri členských krajín EÚ zodpovední za konkurencieschopnosť, by automobilky mali znižovať emisie nových vozidiel oproti pôvodnému plánu menej a zároveň by mali mať na prípravu zmien dlhšiu dobu.
Konkrétne emisné limity pre osobné a úžitkové vozidlá by mali zostať na úrovni, ktorú už dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6. Pokiaľ ide o nákladné automobily, tieto limity by mali byť o niečo prísnejšie.
"Ja podporujem cieľ komisie, aby sme mali čistejšie autá a aby sme zlepšovali kvalitu ovzdušia, ale zároveň musíme byť veľmi opatrní. Nielen preto, že toto odvetvie predstavuje viac ako deväť percent HDP, 26 percent spracovateľského priemyslu a viac ako 20 percent exportu v krajine, ktorú najlepšie poznám," povedal v stredu večer počas rozpravy v parlamente člen frakcie európskych konzervatívcov Vondra.
Ako dodal, pôvodný návrh komisie by mal veľmi negatívny dopad na spotrebiteľov aj výrobcov automobilov.
"Zároveň existujú závažné otázky týkajúce sa uskutočniteľnosti odporúčaných noriem, predovšetkým s ohľadom na lehoty. Po tretie aj náklady sú niečím, čo nás znepokojuje, pretože boli podcenené v hodnotení vplyvu, čo by mohlo viesť k rastúcim nákladom pre spotrebiteľov, ktorí už teraz bojujú s rastúcimi náklady na živobytie. Preto sme chceli vytvoriť lepšiu rovnováhu medzi environmentálnymi cieľmi a záujmami výrobcov a spotrebiteľov," dodal český europoslanec.
Po štyroch mesiacoch vyjednávania sa im to podľa Vondry podarilo.
Výbor Európskeho parlamentu pre životné prostredie schválil svoju správu o emisnej norme v polovici októbra. Platnosť emisného nariadenia Euro 7 mala pôvodne prísť pri osobných automobiloch už v polovici roku 2025, pre nákladné vozidlá o dva roky neskôr. Mnoho únijných krajín to ale považovalo za nereálne. Automobilky sa sťažovali, že nebudú mať na prípravu zmien dostatok času.
Kompromis z Rady EÚ preto pôvodný harmonogram predĺžil a počíta sa v ňom so zavedením opatrení 30 mesiacov od nadobudnutia účinnosti normy pre nové modely osobných vozidiel a 42 mesiacov pre existujúce modely. Pri nákladných autách to malo byť 48 mesiacov, respektíve 60 mesiacov. Európsky parlament nakoniec navrhuje prechodné obdobie dokonca ešte dlhšie. Na akom variante ale nakoniec bude panovať zhoda, ukážu až nastávajúce trialógy.
Nariadenie Euro 7 tiež novo zavádza aj meranie emisií z bŕzd a pneumatík, ktoré majú vplyv na ľudské zdravie. Europoslanci navrhujú, aby boli s tým súvisiace metodiky výpočtu a limity zosúladené s medzinárodnými normami, ktoré v súčasnosti pripravuje Európska hospodárska komisia OSN.