Lietadlá z Číny na letisku v Los Angeles. FOTO: Profimedia 
StoryEditor

Zmenili pravidlá hry. Lacné čínske eshopy obsadili kapacitu leteckej dopravy, vo veľkom zháňajú lietadlá

21.02.2024, 12:25
Autor:
ČTKČTK

Internetové obchody Temu a Shein majú veľký vplyv celosvetový stav nákladnej leteckej dopravy.

Rýchly rast čínskych internetových obchodov s lacnou módou, ako je Shein a Temu, hýbe globálnym odvetvím leteckej nákladnej dopravy.

Tieto obchody sa totiž snažia získať stále viac priestoru pre leteckú prepravu svojho tovaru, aby prilákali spotrebiteľov na rýchle dodanie. Kapacita v nákladnej leteckej doprave je však obmedzená, napísala s odkazom na zdroje z odvetvia agentúra Reuters.

"Najväčším trendom, ktorý teraz ovplyvňuje nákladnú leteckú dopravu, nie je Červené more, ale čínske spoločnosti zaoberajúce sa internetovým obchodom, ako je Shein alebo Temu," povedal šéf čínskych aktivít špedičnej spoločnosti Bollore Logistics Basile Richard.

Shein, Temu zo skupiny PDD a TikTok Shop patriaci firme ByteDance posielajú väčšinu svojich výrobkov zákazníkom priamo z tovární v Číne letecky, v individuálne adresovaných balíčkoch.

image

Európski a americkí maloobchodníci majú obavy z krízy v Červenom mori, hľadajú odolnejšie dodávateľské reťazce

Preplnené ázijské uzly

Ich rastúca popularita zvyšuje náklady na leteckú dopravu z ázijských dopravných uzlov, ako je Kanton a Hongkong. V súčasnosti tak skoro mizne obdobie mimo špičky a kapacita prestáva stačiť, varujú zdroje.

Správa amerického Kongresu z vlaňajšieho júna ukázala, že firmy Shein a Temu posielajú do USA denne dohromady takmer 600-tisíc balíčkov.

Údaje zhromaždené konzultačnou firmou Cargo Facts Consulting ukázali, že Temu prepravuje denne asi 4-tisíc ton tovaru, Shein 5-tisíc ton, firma Alibaba tisíc ton a TikTok 800 ton. To zodpovedá približne 108 nákladným lietadlám Boeing 777 denne.

Spoločnosť Coresight Research odhadla, že firma Shein sa vďaka vysokému dopytu po svojom lacnom oblečení podieľa na celosvetovom trhu s rýchlou módou jednou pätinou a že podporuje rast čínskeho odvetvia tzv. e-commerce.

Rýchla móda, teda trendové oblečenie za relatívne nízku cenu, teraz tvorí polovicu všetkých čínskych zásielok posielaných z internetových obchodov do zahraničia a zaberá približne tretinu celosvetovej kapacity lietadiel na prepravu tovaru na dlhé vzdialenosti, uviedla mediálna firma Baixiao.com.

image

Nikto teraz nekupuje viac lietadiel ako Indovia. Začína sa expanzia nevídaných rozmerov

Kapacita je obsadená

Obchody Shein a Temu vďaka svojmu rastu zabrali priestor v nákladných lietadlách v čase, keď sa globálne firmy snažia nájsť alternatívne možnosti prepravy kvôli narušeniu prevádzky v Červenom mori.

"Keď udrela (kríza) v Suezskom prieplave, nebola žiadna kapacita, ktorú by bolo možné kúpiť, pretože internetové obchody ju kúpili celú," povedal jeden z vedúcich pracovníkov veľkého leteckého nákladného dopravcu, ktorý si prial zostať v anonymite.

Dopyt po leteckej preprave rýchlej módy začal dramaticky rásť v druhej polovici minulého roka, uviedlo niekoľko zdrojov. Podľa jedného z nich, ktorý sa pohybuje v nemeckej logistike, aj veľké technologické firmy, ako je napríklad Apple, prepravujú denne maximálne 1000 ton.

Rastúci dopyt z odvetvia rýchlej módy by tak v rámci boja o obmedzenú kapacitu leteckej dopravy mohol vytlačiť tradičných dlhodobých zákazníkov.

Niektorí dopravcovia reagovali na zvýšený dopyt dodatočnou charterovou kapacitou, tá je už dlhodobo silne obsadená, dodal hovorca nemeckej logistickej firmy Schenker.

image

KOMENTÁR: Čína sa aj slamky chytá

Hnacia sila

Náhly prudký rast dopytu po rýchlej móde zvýšil aj ceny za leteckú prepravu z Číny a vyvoláva obavy z dlhodobého nedostatku kapacít.

„Na základe toho, čo sme videli, nie je tento model (leteckého) internetového obchodu udržateľný, a to ani z hľadiska zisku ani z hľadiska životného prostredia,“ upozornil riaditeľ firmy Cargo Facts Consulting Guillermo Ochovo.

Firmy Shein a Temu sa teraz podľa neho kvôli vysokým nákladom na leteckú dopravu viac zameriavajú na námornú prepravu a zvažujú otvorenie skladov mimo Číny, aby skrátili dobu prepravy do iných regiónov.

Podľa predstaviteľov niektorých nákladných dopravcov sa internetové obchody tiež snažia zaistiť si väčšiu kapacitu priamo u leteckých spoločností.

"Ako sme sa dozvedeli, Temu si chce prenajať 12 veľkých nákladných lietadiel. Skúmajú trh a hľadajú akékoľvek lietadlá, ktoré môžu nájsť. Dokonca sme dostali žiadosť na naše internetové stránky," povedal agentúre Reuters výkonný viceprezident pre leteckú nákladnú dopravu vo firme Unique Logistics Marc Schlossberg.

Vplyv nových čínskych gigantov v oblasti internetového obchodu podľa neho mení pravidlá hry.

"Stávajú sa tou najdôležitejšou hnacou silou v tomto odvetví," hovorí Schlossberg.

01 - Modified: 2024-12-25 16:44:00 - Feat.: - Title: Šéfka nemeckých odborov IG Metall žiada nezávislú priemyselnú politiku Európy od Číny aj USA 02 - Modified: 2024-12-25 12:46:14 - Feat.: - Title: Čína predĺži antidumpingové vyšetrovanie dovozu brandy z EÚ o tri mesiace 03 - Modified: 2024-12-24 14:05:25 - Feat.: - Title: Najrušnejšia letecká trasa v roku 2024 spájala Hongkong a Tchaj-pej. Aerolinky previezli 6,8 milióna ľudí 04 - Modified: 2024-12-24 09:00:00 - Feat.: - Title: Sú krajiny, v ktorých majú Vianoce úplne v paži. V Severnej Kórei sú zakázané, v Číne je to normálny pracovný deň 05 - Modified: 2024-12-23 18:30:00 - Feat.: - Title: Benzín: O slovo sa prihlásia Čína i Rusko. Čaká nás vianočné prekvapenie? Expert pre HN prezradil ďalší vývoj
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/zahranicna-ekonomika, menuAlias = zahranicna-ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
26. december 2024 14:39