Hlavná železničná stanica v Berlíne pôsobila dnes ráno opusteným dojmom, chýbali inokedy všadeprítomní cestujúci a tiež vlaky. Kvôli štrajku rušňovodičov vypravujú dráhy Deutsche Bahn len zhruba pätinu spojov.
Do problémov sa kvôli tomu dostávajú predovšetkým zahraniční návštevníci, zatiaľ čo Berlínčania radšej zvolili iný druh dopravy. Vidieť to je na berlínskych uliciach, kde je proti iným dňom hustejšia premávka. Odbory rušňovodičov GDL, ktoré protest vyhlásili, strácajú podporu verejnosti.
Prázdna stanica
Väčšina cestujúcich, ktorá dnes ráno prišla na berlínsku hlavnú stanicu, dopredu vedela, že ich spoj zrušený nebol. Jednou z nich bola Heike, ktorá na peróne čakala na príchod vlaku zo sasko-anhaltského Magdeburgu. "Idem pre mamu," povedala. To, či vlak naozaj pôjde, si vopred overovala. "Mama mi volala tiež z vlaku, že ide načas," uviedla.
Vlaky na regionálnej linke medzi Berlínom a Magdeburgom napriek štrajku premávajú, pretože dopravcom nie sú dráhy DB, ale spoločnosť ODEG. Jej rušňovodiči v štrajku nie sú. ODEG napriek tomu upozorňuje, že môže dochádzať k meškaniam či problémom.
"Aj keď ODEG nie je priamo v štrajku, môžu nastať v prevádzke ťažkosti a nepravidelnosti. Dôvodom je, že Východonemecké dráhy využívajú infraštruktúru DB InfraGO, "uviedla spoločnosť. Cestujúcich tiež vyzvala, aby zvážili odklad ciest či alternatívy, pretože vlaky môžu byť značne vyťažené.
Na hlavnej stanici v Berlíne kvôli štrajku uviazlo niekoľko cudzincov, okrem iného skupina Indov. Tá prilákala pozornosť novinárov, pretože svoj zrušený spoj a s tým súvisiace cestovné komplikácie brala s humorom.
Jeden z Indov súhlasil aj s rozhovorom na kameru, ktorý poskytol agentúre AFP. Jeho kamarát, ktorý rozhovor fotograficky dokumentoval, k tomu povedal, že budú mať aspoň pamiatku.
Cudzincov štrajk zastavil
Kým Indovia prežili štrajk s úsmevom, dvojica Belgičanov pri odchode zo zákazníckeho strediska DB odchádzala v značne zlej nálade. "Nič nejazdí, sme poriadne naštvaní," povedala dvojica, ktorá chcela ráno odcestovať do Kolína nad Rýnom.
Dráhy DB jej síce ponúkli náhradné spojenie, to ale Belgičania odmietli. "Bolo to veľmi komplikované. Pokúsime sa pozrieť po iných možnostiach. Na Deutsche Bahn je skrátka spoľahnutie," uviedla ironicky nahnevaná dvojica.
Zo štrajkov sú unavení aj Nemci, pretože tej terajší je od vlaňajšieho novembra už piaty. Zatiaľ čo pri prvých protestoch nemeckí cestujúci podporovali požiadavky odborov rušňovodičov GDL na lepšie mzdové a pracovné podmienky, teraz sa situácia obrátila v ich neprospech. "Myslím si, že už toho bolo dosť. Dráhy urobili viacero ústupkov, tak je podľa mňa čas na kompromis," povedala Heike.
Podobný názor ako Heike má minimálne podľa prieskumu spravodajskej televízie ntv drvivá väčšina Nemcov. V stredajšej telefonickej sondáži len 16 percent opýtaných uviedlo, že požiadavky odborárov sú oprávnené. Zostávajúcich 84 percent respondentov malo opačný názor.
Veľkú pozornosť nemeckých médií navyše upútalo stredajšie vyhlásenie dráh, že odborom GDL pri februárovom vyjednávaní ponúkli skrátenie týždenného pracovného času vo výmennej prevádzke z 38 na 36 hodín so zachovaním plnej mzdy. To odbory odmietli, pretože trvajú na pôvodne požadovaných 35 hodinách. Šéf GDL Claus Weselsky pritom v pondelok vyhlásil, že DB chcú so zachovaním plnej mzdy pristúpiť len na zníženie na 37 hodín.
V reakcii na vyjadrenie dráh Weselsky v rozhovore s denníkom Süddeutsche Zeitung povedal, že sa dopustil chybnej úvahy, pretože spoločnosť DB naozaj súhlasila s 36 hodinami. Zároveň dodal, že to nemení nič na tom, že DB odmietajú akýkoľvek krok smerom k cieľu v podobe 35 hodín.
Súčasnú kritiku od médií aj od spolkového ministra dopravy Volkera Wissinga ale Weselsky dôrazne odmieta. "Neviem, koľko v tejto krajine žije ľudí, ktorí sa nikdy nedopustili malej chyby," povedal v televízii ARD.