Airbus A330neo. FOTO: Reuters
StoryEditor

Airbus rokuje o veľkom predaji stoviek lietadiel do Číny. Ťaží z tamojšej fabriky

04.06.2024, 11:04
Autor:
ČTKČTK

Rokovania ukazujú na čoraz väčšie rozdiely medzi Airbusom a Boeingom pri podnikaní na dôležitom čínskom trhu leteckej dopravy kvôli geopolitickému napätiu medzi Pekingom a Washingtonom.

Európsky výrobca lietadiel Airbus rokuje o veľkom predaji lietadiel A330neo do Číny. Niektoré popredné čínske letecké spoločnosti zvažujú nákup viac ako 100 modernizovaných modelov A330 s dvoma uličkami. S odvolaním sa na informované zdroje to uviedla agentúra Bloomberg. O podmienkach sa stále rokuje a načasovanie predaja je neisté.

Rozhovory začali byť intenzívnejšie po tom, ako čínsky prezident Si ŤIn-pching v máji navštívil francúzskeho prezidenta Emmanuela Macrona.

Rokovania ukazujú na čoraz väčšie rozdiely medzi Airbusom a Boeingom pri podnikaní na dôležitom čínskom trhu leteckej dopravy kvôli geopolitickému napätiu medzi Pekingom a Washingtonom. Airbus tiež ťaží zo svojich investícií v Číne, vrátane fabriky, ktorá vyrába model A320neo a závodu na montáž interiérov do lietadiel A330.

Objednávka z Číny by podporila pomalší predaj strojov A330neo, ktoré sú modernizovanou verziou staršieho modelu A330 s novšími motormi a krídlami. Airbus vyrába tiež modernejší model A350, ktorý má dlhší dolet, a v posledných rokoch zaznamenal prílev objednávok na tento stroj. Ten je teraz vypredaný najmenej do konca tohto desaťročia.

V súčasnosti má Airbus nevybavených 165 objednávok na A330neo, ktorý mal komerčný debut v roku 2018.

Čínskym aerolíniám by dohoda zabezpečila rýchlejší prístup k novým lietadlám, ktoré majú nižšiu spotrebu paliva. Dodávky lietadiel Airbus A350 a konkurenčného Boeing 787 Dreamliner sa totiž hromadia a doba odbytu týchto strojov sa predlžuje. Čína síce pracuje na rozvoji svojho domáceho leteckého priemyslu s modelom C919 od firmy COMAC, v kategórii lietadiel s dvoma uličkami ale zatiaľ žiadny stroj neponúka.

Dopyt po veľkých lietadlách s dvoma uličkami prudko vzrástol vďaka tomu, že sa diaľková doprava spamätáva z prepadu spôsobeného pandémiou choroby covid-19. Letecké spoločnosti po celom svete objednávajú nové lietadlá s dvoma uličkami, aby nahradili svoje starnúce, menej úsporné lietadlá a rozšírili ponuku.

01 - Modified: 2024-06-03 12:55:59 - Feat.: 1 - Title: Qatar Airways rokujú s Airbusom a Boeingom o dodávke širokotrupých strojov 02 - Modified: 2024-06-03 08:17:09 - Feat.: 1 - Title: Letecké spoločnosti prepravia tento rok rekordný počet ľudí 03 - Modified: 2024-06-02 14:55:15 - Feat.: 1 - Title: Problémy Boeingu ohrozujú podľa Airbusu celé letecké odvetvie
01 - Modified: 2024-11-23 23:02:15 - Feat.: - Title: Švédsko sa pridáva k Dánsku pri sledovaní čínskej lode vo veci poškodenia káblov 02 - Modified: 2024-11-22 23:00:00 - Feat.: - Title: Plané hrozby z Kremľa? Skutočné preteky v zbrojení môže podnietiť až Trump, utrpela by tým Ukrajina aj NATO 03 - Modified: 2024-11-22 14:46:39 - Feat.: - Title: Čína dokáže zvládnuť zvýšenie ciel v USA, ktoré budú mať opačný účinok 04 - Modified: 2024-11-22 09:46:58 - Feat.: - Title: Čína po vydaní zatykača na Netanjahua vyzvala medzinárodný trestný súd na zachovanie objektivity 05 - Modified: 2024-11-22 09:52:38 - Feat.: - Title: Čína vŕta najhlbšiu dieru do zemskej kôry, chcú docieliť 11 kilometrov. Prečo sa púšťajú do tohto nebezpečného a extrémného projektu?
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/zahranicna-ekonomika, menuAlias = zahranicna-ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
24. november 2024 08:54