Podiel amerického technologického giganta Google zo skupiny Alphabet na trhu s kontextovou reklamou na internete v Spojených štátoch v budúcom roku klesne pod 50 percent.
Napísal to denník The Wall Street Journal (WSJ), ktorý sa odvoláva na údaje spoločnosti eMarketer. K vývoju prispieva rastúca popularita vyhľadávania cez TikTok u najmladších generácií, ďalej investície firmy Amazon do kontextovej reklamy aj nástup technológií umelej inteligencie (AI).
Schopné alternatívy ku Googlu
"Prvýkrát za 15 rokov tu budeme mať životaschopné alternatívy ku Googlu," povedal americkému denníku expert na internetový marketing Nii Ahene. Podiel Googlu vo vyhľadávaní pritom sústavne klesá. Zatiaľ čo ešte v roku 2018 sa blížil 60-tim percentám, do konca tohto roka sa podľa súčasných odhadov zníži na 50,5 percenta a v budúcom roku na 48,3 percenta.
Podiel Amazonu na trhu s kontextovou reklamou v posledných rokoch prudko vzrástol. V roku 2018 predstavoval desať percent, zatiaľ čo v budúcom roku by mal dosiahnuť 24,2 percenta.
Príjmy z kontextovej reklamy tento rok Amazonu podľa tohto odhadu vzrastú o 17,6 percenta, zatiaľ čo Googlu len o 7,6 percenta.
TikTok pravdepodobne zvýši príjmy
Sociálna sieť TikTok, zameraná na krátke videá, má podľa údajov spoločnosti eMarketer na trhu s digitálnou reklamou v USA podiel 3,4 percenta. Avšak príjmy z tejto oblasti firma v tomto roku pravdepodobne zvýši o 38 percent.
Platforma tiež nedávno umožnila zacielenie reklamy na základe vyhľadávacích dopytov používateľov, čo najmladšie generácie často využívajú ako alternatívu k vyhľadávaniu na Google.
Zakladateľ Amazonu Jeff Bezos navyše finančne podporuje start-up Perplexity, ktorý sa zameriava na vyhľadávanie podporované umelou inteligenciou.
V októbri firma predstaví kontextovú reklamu pod odpoveďami na otázky generované AI. Doteraz generovala príjmy hlavne z predplatného za 20 dolárov mesačne, pripomína WSJ.
Spor Googlu
Práve v Spojených štátoch v septembri začal súdny spor, v ktorom ministerstvo spravodlivosti obviňuje Google z potláčania hospodárskej súťaže v oblasti technológií pre internetovú reklamu.
Google podľa žalobcov z väčšej časti ovláda infraštruktúru potrebnú na financovanie webových stránok, keď prostredníctvom svojho systému uskutoční každú sekundu viac ako 150-tisíc predajov on-line reklamy.
Žalobcovia tvrdia, že Google vyvinul komplexný mechanizmus, ktorého cieľom bolo ovládnuť trh s internetovou reklamou.
Ak okresná sudkyňa Leonie Brinkemová zistí, že Google porušil zákon, bude následne zvažovať požiadavku žalobcov, aby spoločnosť musela predať platformu pre predaj internetovej reklamy Google Ad Manager. Tá v roku 2020 predstavovala 4,1 percenta tržieb a 1,5 percenta prevádzkového zisku spoločnosti, vyplýva z prieskumu spoločnosti Wedbush a súdnych dokumentov.
Ide o druhý veľký protimonopolný prípad proti Googlu z poslednej doby. V auguste americký okresný sudca rozhodol, že Google má nezákonný monopol v oblasti internetového vyhľadávania.