Nemecký automobilový koncern Volkswagen v priebehu dnešného druhého kola rokovaní s odbormi prvýkrát uviedol konkrétne údaje o svojich úsporných plánoch.
Hlavný vyjednávač VW Arne Meiswinkel potvrdil požiadavku na zníženie kolektívne dohodnutých miezd o desať percent. Neposkytol ale žiadne podrobnosti o možnom uzatváraní závodov a znižovaní počtu pracovných miest, informovala agentúra DPA. Odborová centrála IG Metall v tejto súvislosti hovorí o "jedovatom zozname". Akcie spoločnosti na frankfurtskej burze v priebehu dnešného obchodovania pripísali približne percento.
Druhé kolo rokovaní
"To, čo tu Volkswagen predkladá, by samozrejme bolo bezostyšným siahaním na peňaženky zamestnancov a nebolo by to schodné riešenie. To nie sú kontúry, s ktorými by sme mohli súhlasiť,“povedal DPA vyjednávač za odborovú centrálu IG Metall Thorsten Gröger.
VW a nemecký odborový zväz IG Metall dnes začali druhé kolo rokovaní o plánovaných škrtoch v nemeckých prevádzkach automobilky, pričom odbory trvajú na tom, že spoločnosť musí zachovať všetky nemecké závody. Predchádzajúce kolo rokovaní o mzdách sa skončilo bez dohody a odbory pohrozili od decembra štrajkmi.
Meiswinkel podľa Grögera v zasadacej miestnosti VW spomenul množstvo bodov, vrátane zníženia počtu učňovských miest. "Tento toxický zoznam, ktorý nám Volkswagen predložil, je pomerne dlhý," dodal Gröger.
IG Metall však uvítal, že VW je ochotný rokovať o budúcnosti všetkých závodov bez nutnosti zatvárania závodov a hromadného prepúšťania.
Minimálna podmienka
"Tento zásadný, aj keď slabý signál bol minimálnou podmienkou, ktorú musela spoločnosť splniť, aby IG Metall vôbec zostal pri rokovacom stole. V opačnom prípade by sme rokovanie prerušili, "uviedol odborový predák.
Volkswagen sa s odbormi dlhodobo sporí o plánovanú reorganizáciu. Prvýkrát v 87-ročnej histórii podniku by totiž mohla zahŕňať aj zatvorenie závodov v Nemecku.
Kľúčová značka VW, ktorú majú plánované škrty postihnúť najviac, dosiahla podľa dnes zverejnených výsledkov za prvých deväť mesiacov roka iba dvojpercentnú prevádzkovú maržu.
Na celkovom poklese predajnej marže má vinu aj prepad predaja najziskovejších športových vozidiel Audi a Porsche. O sedem percent slabší potom bol celkový predaj všetkých vozidiel koncernu. Rast v Severnej Amerike, ktorý dosiahol 6,4 percenta, nestačil na kompenzáciu 15-percentného poklesu predaja v Číne.
Tá je hlavným trhom Volkswagenu a na jeho odbyte sa podieľa asi tretinou. V treťom štvrťroku sa tiež znížil predaj elektrických modelov o desať percent.
Akcie Volkswagenu od začiatku roka stratili približne 20 percent, čo je dvojnásobok straty celoeurópskeho indexu automobiliek v rovnakom období. V priebehu dnešného obchodovania však cenné papiere VW mierne posilnili.