Americký prezident Donald Trump v utorok uviedol, že má v úmysle zaviesť clá na autá "v blízkosti 25 percent" a podobné clá na dovoz polovodičov a farmaceutických výrobkov. Poskytol tak nové informácie o plánoch na ďalšie clá, informujú agentúry AFP a Reuters. Ak by Trump zaviedol 25-percentné clá na automobily z Únie, išlo by o desaťnásobné zdvihnutie tejto tarify.
"Bude to 25 percent a viac a v priebehu roka to pôjde podstatne vyššie," dodal pri otázke o clách pre farmaceutický priemysel.
Trump od nástupu do úradu v januári oznámil celý rad colných poplatkov, ktoré zasiahnu spojencov aj protivníkov USA. Odborníci pritom varovali, že náklady na clá na dovoz často platia Američania, a nie zahraniční vývozcovia.
Približne 50 percent áut predaných v USA sa vyrába v domácich závodoch. V rámci dovozu približne polovica importu pochádza z Mexika a Kanady a druhá polovica z iných veľkých krajín, ktoré vyrábajú automobily.
Koncom minulého týždňa Trump povedal, že poplatky za autá prídu už 2. apríla, deň po tom, ako mu majú členovia jeho kabinetu doručiť správy, v ktorých načrtnú možnosti pre celý rad dovozných ciel.
Tvrdý dopad na Slovensko
Zavedenie ciel na autá z Únie zo strany USA by veľmi tvrdo zasiahlo slovenskú ekonomiku. Automobilový priemysel je totiž považovaný za jej motor.
Podľa ministra financií Ladislava Kamenického by sme na takýto krok v rámci stredoeurópskeho regiónu doplatili najviac práve my. „Pri porovnaní so zvyšnými krajinami V4 má Slovensko najvyšší podiel exportu do Spojených štátov, a teda aj najväčšie riziko v prípade obchodných obmedzení,“ uviedol náš financmajster.
Za jedenásť mesiacov minulého roka sme podľa štatistického úradu na trh najmocnejšej krajiny sveta vyviezli tovar za 4,1 miliardy eur, pri celkovom exporte takmer 100 miliárd. V porovnaní s rokom 2023 to však bolo o osem percent menej.
A podľa údajov ministerstva financií tvoria 90 percent z celkového objemu automobily či iné stroje. V Spojených štátoch sú obľúbené najmä nemecké autá, ktoré sa vyrábajú v Bratislave. Na druhú stranu Atlantiku smeruje každé štvrté vozidlo, ktoré vzíde z výrobných liniek v našom hlavnom meste.
Zavedenie ciel tiež môže mať podľa predpovedí katastrofálne dôsledky na našu zamestnanosť. „Na americký trh je naviazaných 2,9 percenta zamestnanosti na Slovensku, čo predstavuje asi 70-tisíc všetkých pracovných miest. Po zavedení ciel by boli najviac ohrozené miesta v automobilovom a spracovateľskom priemysle,“ ozrejmil Kamenický.
Vyvíja tlak na Brusel
Trump už dlho brojí proti tomu, čo nazýva nespravodlivým zaobchádzaním s exportom z USA na zahraničných trhoch.
Európska únia napríklad vyberá clo vo výške 10 percent na dovoz vozidiel, čo je štvornásobok colnej sadzby pre osobné automobily v USA vo výške 2,5 percenta. USA však vyberajú 25-percentné clo na pickupy z krajín ako Mexiko a Kanada, vďaka čomu sú takéto vozidlá vyrábané v USA vysoko ziskové.
Eurokomisár pre obchod Maroš Šefčovič sa v stredu vo Washingtone stretne s americkými náprotivkami, ministrom obchodu Howardom Lutnickom, Trumpovým nominantom na obchodného splnomocnenca USA Jamiesonom Greerom a riaditeľom Národnej ekonomickej rady Kevinom Hassettom, aby prediskutovali rôzne clá, ktorými Trump hrozí.
Na otázku, či sa EÚ môže vyhnúť recipročným clám, Trump odpovedal, že Brusel už naznačil, že zníži svoje clá na americké autá na úroveň USA, hoci európski zákonodarcovia to popreli. Povedal tiež, že bude tlačiť na predstaviteľov EÚ, aby zvýšili dovoz áut a iných produktov z USA.
Americký prezident novinárom tiež povedal, že i clá na lieky a polovodičové čipy budú začínať na úrovni "25 percent alebo viac", pričom v priebehu roka výrazne vzrastú.
Neuviedol dátum oznámenia týchto ciel s tým, že chce výrobcom liekov a čipov poskytnúť určitý čas na založenie tovární v USA, aby sa mohli vyhnúť clám. Očakáva, že niektoré z najväčších spoločností ohlásia nové investície v USA v najbližších niekoľkých týždňoch. Ďalšie podrobnosti neposkytol.