Automobilky, automobilové zväzy a tiež analytici varujú pred negatívnymi dopadmi ciel na dovoz áut a ich dielov do Spojených štátov. Zavedenie 25-percentného cla v stredu oznámil prezident Donald Trump.
Zväz preto vyzval na okamžité rokovania medzi USA a Európskou úniou o dvojstrannej dohode. Analytici sa tiež zhodujú, že clá zdražia autá predávané v USA. Americký odborový zväz UAW naopak clá víta a verí vo zvýšenie počtu pracovných miest v krajine.
Výrobcovia automobilov majú v Spojených štátoch od roku 1994 z veľkej časti štatút voľného obchodu. Trump v tejto súvislosti pripomenul obchodnú dohodu USMCA, ktorú medzi sebou v roku 2020 uzavreli Spojené štáty, Mexiko a Kanada. Dohoda zaviedla nové pravidlá, ktorých cieľom je podporiť regionálnu výrobu.
Trumpov plán
Trump uviedol, že clá by mali automobilky presvedčiť, aby zvýšili investície v USA namiesto Kanady či Mexika. Po uvalení 25-percentného cla na Mexiko a Kanadu zo začiatku marca povolil Trump mesačný odklad pre vozidlá vyrobené v súlade s podmienkami USMCA, nové pravidlá však túto úľavu nepredlžujú.
"Firmy, ktoré investovali stovky miliónov až miliardy dolárov do závodov v Kanade a Mexiku, v nasledujúcich štvrťrokoch, ak nie rokoch, pravdepodobne uvidia dramatické zníženie svojich ziskov," uviedol analytik AutoForecast Solutions Sam Fiorani.
Podľa analytikov by nové clá mohli zvýšiť cenu priemerného vozidla v USA o tisíce dolárov a zabrzdiť výrobu v celej Severnej Amerike. Dôvodom je previazanosť výrobných procesov medzi Kanadou, Mexikom a Spojenými štátmi. Podľa analytikov banky Goldman Sachs bola takmer polovica zo 16 miliónov áut predaných vlani v USA dovezená a ich celková hodnota presiahla 330 miliárd USD.
Skupina zastupujúca v USA veľké zahraničné automobilky Autos Drive America uviedla, že clá zdražia výrobu a predaj áut v USA. To spôsobí nielen rast cien, ale zníži to aj možnosť výberu pre spotrebiteľov aj počet pracovných miest vo výrobe v USA. Členmi skupiny sú okrem iného automobilky Honda, Hyundai, Toyota a Volkswagen.
Previazanosť
Šéfka nemeckého zväzu VDA Hildegard Müllerová uviedla, že clá znížia rast a prosperitu na všetkých stranách. Negatívne ovplyvní vývoz z Európskej únie do USA, zároveň ovplyvní aj americkú ekonomiku. Podľa VDA tiež 86 percent malých a stredných podnikov z automobilového sektora očakáva, že clá sa dotknúť aj ich. Spojené štáty sú pre nemecké automobilky najdôležitejším trhom.
Clá na automobily sa majú začať vyberať od 3. apríla. Clá na automobilové diely dovážané do USA nadobudnú platnosť najneskôr 3. mája. Clu budú podliehať dôležité diely, ako sú motory, prevodovky, časti pohonného ústrojenstva a elektrické komponenty. Dovozcovia automobilov v rámci USMCA budú mať možnosť certifikovať súčiastky vyrobené v USA, takže clu bude podliehať iba neamerický obsah, dodal Biely dom.
Poskytovateľ služieb pre automobilový priemyslu Cox Automotive očakáva kvôli clám do polovice apríla narušenie prakticky všetkej severoamerickej výroby vozidiel. To podľa neho zníži výrobu o 20-tisíc vozidiel denne, respektíve zhruba o 30 percent.
Detroitská trojka
Americký odborový zväz United Auto Workers (UAW), ktorý zastupuje zamestnancov tovární tzv. veľké trojky detroitských automobiliek, Trumpovo opatrenie víta. "Vďaka týmto clám by sa do robotníckych komunít po celých Spojených štátoch mohli do niekoľkých mesiacov vrátiť tisíce dobre platených pracovných miest v automobilovom priemysle, a to jednoducho pridaním ďalších smien alebo liniek v rade málo využívaných automobilových závodov," uviedol prezident UAW Shawn Fain.
Čínska automobilka BYD, ktorá stojí na čele expanzie čínskych automobiliek do zahraničia, uviedla, že predaj v Kanade ani v USA neplánuje. Bude sa ale snažiť zvyšovať predaj v iných krajinách a v zahraničí stavať aj továrne. Akcie firmy dnes na burze spevnili o viac ako dve percentá a od začiatku roka si pripisujú 53 percent.
Volkswagen začiatkom marca uviedol, že pracuje na záložných plánoch, ktoré majú firme pomôcť vysporiadať sa s americkými clámi na dovoz z Mexika. Výrobca športových vozidiel BMW sa pripravuje na to, že sa bude musieť vyrovnať s dodatočnými nákladmi.