Benzínové stanice vo Veľkej Británii sa kvôli chronickému nedostatku vodičov kamiónov boria s výpadkami dodávok. Niektoré pumpy už museli dočasne zatvoriť, pred inými sa vinú rady áut. Premiér Spojeného kráľovstva Boris Johnson Britov preto vyzval, aby tankovali ako obvykle a nesnažili sa urobiť si zásoby. Vláda tiež zvažuje, že na rozváženie pohonných hmôt nasadí armádu.
Benzínu je dosť, len ho nemá kto priviezť. Po prázdnych regáloch v predajniach potravín sú tak paralyzované pumpy ďalším dopadom chýbajúcich vodičov kamiónov.
Operácia Escalin
Spoločnosť British Petroleum musela obmedziť dodávky a najmenej päťdesiat z 1 200 benzínových staníc naprieč Britániou hlási, že nemá jeden z ponúkaných druhov pohonných hmôt. Niektoré zase museli dočasne zatvoriť, pretože BP benzín prednostne vozí na pumpy na diaľniciach.
"Situácia je zlá, veľmi zlá," povedala minulý týždeň členom britskej vlády riaditeľka britskej pobočky BP Hanna Hoferová. Výpadky dodávok postihli tiež pumpy Esso či Shell. Vláda preto podľa denníka The Times zvažuje, že na rozvoz paliva nasadí vojakov. "Operácia Escalin" však má začať jedine vtedy, keď sa situácia výrazne zhoršení.
Hoci premiér Johnson apeloval na občanov, aby neprepadali panike, pred pumpami predovšetkým na juhovýchode Anglicka sa v piatok tvorili dlhé rady.
Opoziční labouristi zo situácie čiastočne vinia brexit a nové pravidlá pri najímanie pracovníkov. "Vodiči musia vyplňovať desiatky strán dokumentov. Metódy, akými vláda zavádza brexit do praxe, sa nepochybne podpísali na celom systéme. Ale sú tu aj iné faktory," myslí si jedna z popredných postáv labouristov Anneliese Doddsová.
Spor vo vláde
Aj v samotnej vláde panuje spor o to, ako situáciu vyriešiť. Minister dopravy Grant Shapps čelí výzvam, aby sa Británia viac otvorila pracovníkom zo zahraničia a uvoľnila existujúce pravidlá. To však minister odmieta. Uviedol, že nechce zhodiť pod stôl žiadne možné riešenie. Viac cudzincov však v krajine nechce.
Robotníci z východnej Európy totiž podľa neho "celé roky" zrážali mzdy britským vodičom, čo viedlo k tomu, že Briti o "kvalifikovanú a náročnú" prácu nemali záujem a špirála chýbajúcej pracovnej sily sa ďalej roztáčala.
Vyhlásil tiež, že nie je správne za nedostatkom vodičom hľadať brexit a že odchod Británie z Európskej únie umožnil vláde dostať do priemyslu nových zamestnancov rýchlejšie ako predtým. "Brexit je súčasťou riešenia," povedal minister s tým, že "pohne zemou i nebom", aby problém vyriešil.
Upozorňuje, že kvôli covidu muselo až 40-tisíc uchádzačov o prácu vodičov nákladných vozidiel odložiť nutné skúšky. Vláda preto podľa Shappsa zavedie zákon, ktorý by mal krízu prelomiť. Napríklad tým, že testy bude môcť skladať dvakrát viac ľudí ako pred pandémiou.